Ombudsman kritizuje ministerstva za nevyplácení odškodného

Ombudsman Pavel Varvařovský dnes kritizoval ministerstva spravedlnosti a práce a sociálních věcí. Mimo jiné za to, že poškozeným nepřiznávají náhradu za chyby státu a u soudních pří pak zbytečně plýtvají penězi - na banální soudní spory si berou právní zastoupení. Při vyřizování žádostí jsou navíc resorty pomalé.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ochránce veřejných práv Pavel Varvařovský | Foto: Tomáš Adamec

Jak Pavel Varvařovský zdůraznil v Ozvěnách dne, domáhat se škody za nesprávný úřední postup je ústavní právo. „Garantuje to Listina základních práv a svobod. Takže s tím, že je to právo tohoto gardu, by k tomu mělo být přistupováno,“ řekl.

Úřad ombudsmana se podle něj přitom setkal s řadou pochybení. „Například, že není rozlišováno mezi náhradou odškodnění a přiměřeným zadostiučiněním, že není postupováno příliš vstřícně, že stanovisko by mělo být vydáno do šesti měsíců a bylo vydáno až po 14 měsících. Dále jsme zjistili, že praxe ministerstev je taková, že se jde k soudu pro věci malicherné,“ přiblížil Varvařovský část pochybení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ozvěn dne byl veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský .

Spekulaci, že by za tím mohl být úmysl, snaha vyčerpat či odradit žadatele o náhradu škody Varvařovský v Ozvěnách dne nechtěl komentovat. „Nechci nikomu nic podsouvat. V podtextu něco být musí. "Poněvadž si nedovedu představit, co vede stát a jeho orgán k soudnímu sporu u často zanedbatelné částky."

„Nejde o částky, které by stát zruinovaly. Ten člověk chce například 1.500 korun a stát se sním soudí a na to si najme advokáta, ač ministerstvo má právní odbor, kde je nepochybně dost právníků. Soudní spor pak stát, který to prohraje, stojí například patnáctkrát tolik, co byla požadovaná částka, což je jaksi z říše absurdit,“ přiblížil.

Takto mnohdy banální částky žádali například lidé, kteří byli za komunismu protiprávně vězněni a odškodnění se domáhali deset let. Když pak po státu žádali zadostiučinění za desetileté starosti s vymáháním odškodnění, nedočkali se odezvy. Podle ombudsmana lidé na ministerstvech navíc často naráželi na neuctivost a nevlídné chování.

„Zatím jsme se bohužel nesetkali s tím, že by se použil postup, že stát řekne: My jsme za tvojí chybu, nedbalost zaplatili sto tisíc, tak nám na to přispěješ. Tam je limit čtyři a půl měsíčního platu, takže nikoho by to nemělo zruinovat, ale mělo by to být hlavně preventivní a výchovné opatření, Opak je spíš pravdou, že se ani nehledá odpovědná osoba," vysvětlil ombudsman.

Varvařovský ale v Ozvěnách dne také uvedl, že dochází ke zlepšení situace. „Nejvíce podnětů dostával úřad ombudsmana na ministerstvo spravedlnosti. Tam jsme určité výtky učinili a zdá se, že to zafungovalo. Bylo nám přislíbeno, že ministerstvo je schopno jednotlivé žádosti do šesti měsíců vyřešit,“ dodal.

Zuzana Kopuletá, Katarína Brezovská, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme