Ombudsman kritizuje ministerstva za nevyplácení odškodného
Ombudsman Pavel Varvařovský dnes kritizoval ministerstva spravedlnosti a práce a sociálních věcí. Mimo jiné za to, že poškozeným nepřiznávají náhradu za chyby státu a u soudních pří pak zbytečně plýtvají penězi - na banální soudní spory si berou právní zastoupení. Při vyřizování žádostí jsou navíc resorty pomalé.
Jak Pavel Varvařovský zdůraznil v Ozvěnách dne, domáhat se škody za nesprávný úřední postup je ústavní právo. „Garantuje to Listina základních práv a svobod. Takže s tím, že je to právo tohoto gardu, by k tomu mělo být přistupováno,“ řekl.
Úřad ombudsmana se podle něj přitom setkal s řadou pochybení. „Například, že není rozlišováno mezi náhradou odškodnění a přiměřeným zadostiučiněním, že není postupováno příliš vstřícně, že stanovisko by mělo být vydáno do šesti měsíců a bylo vydáno až po 14 měsících. Dále jsme zjistili, že praxe ministerstev je taková, že se jde k soudu pro věci malicherné,“ přiblížil Varvařovský část pochybení.
Spekulaci, že by za tím mohl být úmysl, snaha vyčerpat či odradit žadatele o náhradu škody Varvařovský v Ozvěnách dne nechtěl komentovat. „Nechci nikomu nic podsouvat. V podtextu něco být musí. "Poněvadž si nedovedu představit, co vede stát a jeho orgán k soudnímu sporu u často zanedbatelné částky."
„Nejde o částky, které by stát zruinovaly. Ten člověk chce například 1.500 korun a stát se sním soudí a na to si najme advokáta, ač ministerstvo má právní odbor, kde je nepochybně dost právníků. Soudní spor pak stát, který to prohraje, stojí například patnáctkrát tolik, co byla požadovaná částka, což je jaksi z říše absurdit,“ přiblížil.
Takto mnohdy banální částky žádali například lidé, kteří byli za komunismu protiprávně vězněni a odškodnění se domáhali deset let. Když pak po státu žádali zadostiučinění za desetileté starosti s vymáháním odškodnění, nedočkali se odezvy. Podle ombudsmana lidé na ministerstvech navíc často naráželi na neuctivost a nevlídné chování.
„Zatím jsme se bohužel nesetkali s tím, že by se použil postup, že stát řekne: My jsme za tvojí chybu, nedbalost zaplatili sto tisíc, tak nám na to přispěješ. Tam je limit čtyři a půl měsíčního platu, takže nikoho by to nemělo zruinovat, ale mělo by to být hlavně preventivní a výchovné opatření, Opak je spíš pravdou, že se ani nehledá odpovědná osoba," vysvětlil ombudsman.
Varvařovský ale v Ozvěnách dne také uvedl, že dochází ke zlepšení situace. „Nejvíce podnětů dostával úřad ombudsmana na ministerstvo spravedlnosti. Tam jsme určité výtky učinili a zdá se, že to zafungovalo. Bylo nám přislíbeno, že ministerstvo je schopno jednotlivé žádosti do šesti měsíců vyřešit,“ dodal.