Online příručka přibližuje učitelům, jak řešit šikanu, nesnášenlivost a xenofobii

Česká Amnesty International spustila online příručku pro učitele. Poskytuje návod na řešení projevů šikany, nesnášenlivosti nebo xenofobie ve školách ze strany žáků, kolegů i nadřízených. Nechybí ani bližší informace k těmto tématům nebo kontakty na organizace, které mohou pedagogovi v těchto situacích pomoci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Křičící dítě. Ilustrační foto | Foto: Fotobanka Stock Exchange, milan6

Je to webový průvodce pro učitele, který se setkal s nesnášenlivostí, přibližuje příručku metodička vzdělávacích projektů Amnesty International Šárka Antošová.

„Během minulých tří let jsme pořádali pro učitele semináře zaměřené všeobecně na lidská práva. Učitelé se na nás ale obraceli s tím, že se často setkávají s projevy nesnášenlivosti u svých studentů, a oni nevědí, jak reagovat,“ vysvětluje Antošová, proč příručka s názvem Chci to řešit vznikla.

Přehrát

00:00 / 00:00

O online příručce nazvané Chci to řešit mluvili Šárka Antošová z AI a ředitel Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl

Zaměřuje se na pět nejpalčivějších problémů, které se podle pedagogů objevují v českých třídách.

Vedle šikany se učitelé setkávají s předsudky žáků nebo pedagogických pracovníků vůči Romům a cizincům. Studenti také často vylučují spolužáky, kteří se odlišují povahou nebo fyzickými vlastnostmi.

Stránky nabízejí řešení konkrétních situací. Pokud studenti například tvrdí, že Romové nepracují, může s nimi pedagog simulovat hledání práce nebo uspořádat debatu s dlouhodobě nezaměstnanými.

„Webový průvodce je to proto, aby byl aktualizovatelný. Chceme nadále spolupracovat s učiteli a přidávat jejich zkušenosti nebo tipy. Zařadili jsme sem také poradnu, kde se mohou obrátit na odborníky, kteří na příručce spolupracovali,“ dodává Antošová.

Rychlou reakcí se ale problém většinou nevyřeší, důležitější je tak prevence a dlouhodobá práce se třídou.

Vedle tipů na konkrétní postupy jsou proto součástí online příručky i odkazy na další materiály. K dispozici jsou také kontakty na organizace a odborníky, kteří mohou pomoci zajištěním vhodných aktivit pro studenty a pedagogy.

„Je to velmi pozitivní krok pro pedagogickou veřejnost k tomu, jak se zachovat,“ hodnotí projekt ředitel Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl a dodává: „Podíleli se na ní studenti i pedagogové. Přináší to tak větší procento důvěry.“

Vladimír Kroc, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme