Kauza opencard. Soud zprostil exmanažery dopravního podniku obžaloby. ‚Úleva,‘ reagoval jeden z nich
Nejvyšší soud ve středu zprostil obžaloby někdejší manažery pražského dopravního podniku Tomáše Petanu a Jana Suntycha. Původně dostali podmíněné tresty za porušení povinností v souvislosti s projektem opencard. Konkrétně šlo o smlouvy, které byly podle obžaloby pro podnik nevýhodné. Podle obžaloby oba muži způsobili zaměstnavateli škodu přes 20 milionů korun.
Oba muži verdikt osobně vyslechli, s novináři ale příliš mluvit nechtěli. Jan Suntych reagoval jen jedním slovem: „Úleva".
Za krach opencard můžou mí nástupci, zastavili její rozvoj, píše exprimátor Bém
Číst článek
Městský soud původně vyměřil Tomáši Petanovi 30 měsíců vězení se stejně dlouhým odkladem, Suntych dostal dva roky s dvouletou zkušební lhůtou.
Nejvyšší soud se už jednou do případu ve prospěch Petany a Suntycha vložil. Vyjádřil tehdy pochybnosti o vině a vrátil kauzu odvolacímu Městskému soudu v Praze, který však loni v červenci znovu vynesl podmíněný trest.
Proto tentokrát Nejvyšší soud sám rozhodl o zproštění obžaloby, aby řízení dále neprotahoval.
Petana se Suntychem se porušení povinnosti při správě cizího majetku nedopustili ani úmyslně, ani z nedbalosti, plyne z odůvodnění středečního verdiktu. Soudkyně Blanka Roušalová také zmínila, že na případ je nutné pohlížet „optikou doby" - v současnosti jsou o projektu opencard k dispozici informace, které Petana a Suntych nemohli mít.
Měli doporučit smlouvu s firmou Haguess
Petana byl v pražském dopravním podniku ředitelem úseku služeb, Suntych vedoucím informatiky.
V roce 2007 podle obžaloby doporučili uzavřít smlouvu s firmou Haguess na dodávku softwaru ke kartám opencard, i když předem nestanovili předpokládanou hodnotu zakázky, nezjišťovali obvyklou cenu dodávky ani neporovnali obdobné zakázky realizované v Česku.
Podle obžaloby byli manažeři srozuměni s tím, že cena navržená firmou je nadhodnocená a smlouva je pro podnik nevýhodná. O rok později obdobně postupovali při přípravě další smlouvy.
Nejvyšší soud už při zrušení předchozího rozsudku poukazoval na to, že na prosazení firmy jakožto smluvního partnera znatelně tlačil pražský magistrát. Zaměstnanci dopravního podniku tak podle Nejvyššího soudu v podstatě neměli prostor k diskusi o ceně. Podle městského soudu ale neměli oba muži akceptovat navrženou cenu a měli na ni upozornit vedení podniku.
Tresty v kauze opencard
Opencard pochází z éry primátora Pavla Béma z ODS, Prahu vyšla na více než 1,74 miliardy. Měla mít řadu funkcí, nakonec však sloužila především jako tramvajenka. Současné vedení hlavního města projekt označilo za předražený a odmítlo v něm pokračovat.
Kvůli prosazení opencard byl za porušení povinnosti při správě cizího majetku odsouzen ke 3,5 roku vězení bývalý šéf magistrátního IT odboru Ivan Seyček. Šéf hodnotící komise Jiří Chytil vyvázl s podmínkou.