Oprava D1 by se mohla protáhnout až na 10 let
Až deset let by mohla trvat kompletní oprava nejstarší české dálnice D1. Rekonstrukce nejvytíženější české dálnice má začít v příštím roce, ale opravu může zkomplikovat nedostatek peněz. Radiožurnálu to v úterním Stalo se dnes řekl ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Procházka.
"Jak dlouho se bude stavět, záleží na tom, jak se podaří udělat příprava stavby a kolik bude peněz," uvedl Karel Procházka pro Radiožurnál.
Z technického hlediska by mohla rekonstrukce trvat čtyři nebo pět let, ale kvůli financím, administrativním přípravám i technickým komplikacím by se podle experta mohla renovace prodloužit na dvojnásobek.
Celkem by se náklady na opravu D1 mohly vyšplhat k osmnácti miliardám korun a podle odborníka je bude těžké alespoň z části pokrýt z fondů Evropské unie. Právě kvůli evropským financím se dávala dříve přednost revitalizaci jiných silnic.
ČTĚTE TAKÉ: Stát stále nemá všechny pozemky pro dostavbu D11
D1 je podle Procházky nejzanedbatelnější česká dálnice, která je místy zastaralá až 15 let.
Alternativou k D1 měla být po dobu její rekonstrukce také rychlostní silnice R35, která má navazovat na dosud nedokončenou dálnici D11 a tvořit severní spojení Čech a Moravy. Výstavba R35 od Hradce Králové byla zahájena v loňském roce a dokončena by podle plánu měla být během roku 2012.
Speciál Martina Veselovského o dostavbě D1: Rekonstrukce D1 se posune o několik měsíců
Oprava D1 bude probíhat vždy ve dvou úsecích najednou a doprava bude svedena na neopravovaný pás.