Oprava D1 začne 9. května na dvou úsecích na Vysočině

Plánované opravy brněnské dálnice D1 začnou 9. května. Stavět se začne nejprve na úsecích Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš. Oznámilo to Ředitelství silnic a dálnic.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Během první etapy prací se na dálnici začnou stavět dopravně informační omezení a začnou práce na rozšiřování dálnice.

Původně se mluvilo o tom, že se s pracemi začne už na přelomu dubna a května, do hry ale vstoupily i nastávající státní svátky.

Přehrát

00:00 / 00:00

O začátku modernizace dálnice D1 mluvila Eva Kézrová

"Navržení tohoto termínu ovlivnilo jednání o středečním svátku i o svátku 8. května, kdy nám lidé dávali informace o odjezdech na prodloužené víkendy, čili byl odsouhlasen termín 9. května," uvedla Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší dálnice na území Česka. Její historie sahá až do 30. let 20. století; původně měla být hlavní osou republiky, v současnosti je její hlavní a nejvýznamnější úsek z Prahy do Brna nejvytíženější v Česku.

Letos se mají opravovat čtyři úseky, celá obnova dálnice potrvá několik let a má stát zhruba 14 miliard korun.

Definitivní souhlas je téměř jistý

Datum začátku modernizace musí ještě schválit ministerstvo dopravy, ale očekává se, že půjde pouze o formalitu.

Důležitá je dnešní dohoda Ředitelství silnic a dálnic se zhotoviteli, podle které první dopravní omezení na D1 začnou ve čtvrtek 1. května, a to u Větrného Jeníkova a před Velkou Bíteší.

První uzavírka bude od 104. kilometru po 112. kilometr, tedy od sjezdu Větrný Jeníkov až po Jihlavu. Další uzavírka pak bude na řidiče čekat od 153. kilometru u sjezdu na Lhotku a potrvá až k Velké Bíteši na 162. kilometr.

Český rozhlas motoristům
V okamžiku začátku stavebních prací bude mít naše Zelená vlna každé ráno speciální relaci o D1, kde se vždycky pět minut před půl osmou řidiči dozvědí, co je přesně kvůli opravě naší nejstarší dálnice čeká.

U Větrného Jeníkova se v prvních 14 dnech bude řešit středový pás a během této doby se bude dále jezdit ve dvou pruzích v každém směru.

Naproti tomu před Velkou Bíteší už je střední pás upraven, takže se tam může začít s první etapou – snesením mostů. A to už bude docházet k omezení dopravy na jeden pruh v jednom směru.

Bourat se budou i mosty

Při bourání mostů se zřejmě bude muset zastavit i doprava. Ještě to ale není stoprocentní. Budou to řešit uzavírky ministerstva dopravy. Bude nutné krátkodobě zastavit dopravu, takže se musí najít přesná hodina, kdy je to vzhledem k množství aut nejlepší.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na téma zahájení modernizace D1 spolu debatovali ministerský zmocněnec pro modernizaci D 1 Jiří Švorc a náměstek hejtmana Vysočiny pro dopravu Libor Joukl

Navíc se také může stát, že vzhledem k pozdějšímu začátku modernizace se rozhodne o jednorázovém zavření dálnice třeba na půl dne, aby se vše urychlilo, ale to jsou všechno zatím spekulace.

Letos by se mělo také stavět na dalších dvou úsecích. Zatím se řeší smlouvy, které by do 14 dnů měly být podepsány. A dá se čekat, že u Šternova a před Hořicemi se začne pracovat někdy začátkem června.

Mosty nad D1 na Vysočině jsou často v havarijním stavu | Foto: Lucie Maxová

„Nejkritičtější okamžik nastává v situaci, kdy budou probíhat demoliční práce přemostění dálnice, někdy v letních měsících, samozřejmě při vypuštění dnů, kdy bude například maximální provpz při začátku prázdnin,“ řekl ministerský zmocněnec pro modernizaci D 1 Jiří Švorc.

Znepokojení nad absencí objízdných tras vyjádřil Libor Joukl, náměstek hejtmana Vysočiny pro dopravu. „Když si představím, že lidé, kteří sjedou z dálnice, tím, že nebudou mít objízdnou trasu ani vyznačenou, tak o to víc nám budou bloudit po Vysočině.“

Za důležité Joukl považuje, aby ministerstvo začalo jednat o kompenzacích na opravu objízdných tras. Jiří Švorc ale připomněl, že ministerstvo dopravy už takové jednání o finančních prostředcích přislíbilo.

Nechybí ani kritika

„Je obrovská chyba, že stavebníci si zaberou celých zhruba 8 kilometrů jako jeden úsek, úseky budou 4, to znamená zhruba 32 kilometrů a na něm si budou jako na písečku hrát rok a půl,“ zalitoval Radim Jančura, majitel Student Agency.

Přehrát

00:00 / 00:00

Možnosti řidičů během modernizace D1 rozebrali Radim Jančura, majitel Student Agency a Robert Šťastný, bývalý ředitel Besipu a odborník na dopravu

„Kdyby to dělali po kratších úsecích, pak by vliv na zákazníka – to jsme my všichni řidiči – byl určitě menší.

„Stát a ŘSD se doposud nedívali na řidiče jako na zákazníky, dívá se na nás jako na obludy, které spíše těm stavbám překáží. A nechápou, že my všichni platíme daně, ze kterých se opravují,“ zalitoval Jančura.

Možnost kolon během oprav připustil Robert Šťastný, bývalý ředitel Besipu a odborník na dopravu: „Vzhledem k chování, na které jsme zvyklí, to hrozí.“

V některých situacích bude podle něho lepší D1 se vyhnout a zvolit jinou trasu.

„Pořád věřím, že dokážeme jezdit lépe, než momentálně jezdíme. A pokud se policii podaří nějakou intenzivnější organizační aktivitou n dálnici, tak se může skutečně stát i ten pozitivní zázrak, že dálnice bude relativně dobře průjezdná i třeba ve špičkách, kdy to málokdo čeká,“ doufá Šťastný.

Modernizace dálnice D1 | Foto: ČTK

Milan Kopp, Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme