Oprava dálnice D1 má trvat až 10 let, okolní obce se bojí kamionů

Obce podél nejfrekventovanější české dálnice D1 se obávají, jak na ně dopadne chystaná zásadní oprava tohoto tahu. Dá se totiž čekat, že auta se tu budou řadit v kolonách, a proto si řidiči raději najdou cestu, jak dálnici objet.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1 - prasklá vozovka

Dálnice D1 - prasklá vozovka | Foto: Pavel Pavlas

Malá obec Krasoňov na Vysočině je přes den úplně klidná. Auta tu nejezdí skoro vůbec. Protože ale místní silnice spojuje Jihlavu s Humpolcem, ve chvíli komplikací na dálnici D1 se z ní rázem stane objízdná trasa. A to je tu potom k nevydržení, říká místní starousedlík Jaroslav Krčil:

„Tehdy byla nějaká uzávěrka, osobáky tady byly puštěné a jezdily tady náklaďáky, kamiony. Jsou tady s tím velké zácpy, hlavně tady v těch lesích a v těch zatáčkách, tam je to úplně hrozné.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Petr Sehnoutka se zajímal o chystanou opravu dálnice D1

Dalo by se říci, že dvojitou smůlu má nedaleký Velký Beranov. Protože leží jak na dálničním přivaděči, tak zároveň na objízdné silnici číslo 602, dotknou se ho jak opravy části dálnice směrem na Prahu, tak i na Brno.

„My se tomu v podstatě nevyhneme, protože to je pro ně nejlepší trasa, co můžou udělat, takže z Jihlavy přes nás na dálnici anebo z dálnice zase přes nás směrem Měřín, Brno,“ ukazuje ve své kanceláři nad leteckou fotografií Beranova starosta Bohumil Kříž.

Lidé tu vědí, o čem mluví. Ostatně i v den natáčení této reportáže plnilo vysílání Zelené vlny Radiožurnálu po celý den hlášení: „Před omezením na 70. kilometru ve směru na Prahu se vytvořila už 12kilometrová kolona, která téměř stojí. Na dálnici postojíte velmi dlouho, asi dvě hodiny.“

Snaha udržet kamiony na dálnici

Šlo přitom jen o asfaltování v jednom jízdním pruhu ve směru na Prahu. V případě modernizace ovšem bude uzavřena vždy celá polovina dálnice v délce několika kilometrů. Strategie ministerstva dopravy pro nadcházející roky oprav je v teorii jasná.

„Ambice je udržet na D1 kamiony co nejvíce, neumožňovat sjíždění,“ říká šéf odboru strategie ministerstva Luděk Sosna.

ČTĚTE TAKÉ: D1 čekají opravy, kamiony se možná přesunou na železnici

Otázkou ovšem je, zda je vůbec reálné, aby policie kamiony na dálnici udržela. „Kamiony a jejich řidiči se většinou brání tomu, aby zůstaly na dálničním tělese, a snaží se na regionální objízdné trasy sjíždět,“ připomíná Dana Čírtková ze zdejší krajské policie.

„A je velmi obtížné zjistit, zda jsou tyto kamiony jsou pouze tranzitními, anebo zda opravdu v místě, kam chtějí sjet, mají cílovou stanici. Takže pro policisty je obtížné toto opatření zrealizovat,“ dodává.

Oprava v 25 úsecích

Ministerstvo plánuje, že oprava dálnice bude trvat až deset let a bude rozdělena do 25 úseků. Kritická bude vždy první část opravy, která bude většinou zjara a zabere tři až čtyři měsíce. To se bude jezdit v jednom pásu ve třech pruzích, tedy dva tam a jeden v protisměru.

„Pak by došlo k převedení na ten již hotový jízdní pás, který bude v nové kategorijní šířce, protože princip vlastně vůbec té úpravy D1 je v tom, že z 26,5 metru ji rozšiřujeme na 28 metrů a to nám právě umožní šířku toho jednoho jízdního pásu udělat takovou, aby zde byly v době rekonstrukce nebo nehody možné čtyři jízdní pruhy,“ popisuje Luděk Sosna.

V příštím roce by se mělo začít stavět na třech nejvíce poničených místech. O problémech spojených s modernizací dálnice D1 budeme mluvit už za chvíli ve Speciálu Martina Veselovského z Brna.

Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme