Oprava vzedmuté části dálnice D1 bude trvat několik dnů

Problémy na dálnici D1 u Zruče nad Sázavou pokračují. Kvůli schodu, který se tam včera vytvořil vlivem horka, je dálnice na 52. kilometru ve směru na Brno svedena do jednoho pruhu a od rána se tam tvoří dlouhé kolony.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1 - prasklá vozovka | Foto: Pavel Pavlas

„Kolona je už od 48. kilometru a auta v ní popojíždějí velmi pomalu. Zdržení odhaduji na 5 až 10 minut,“ hlásil před polednem zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Pavlas.

Přehrát

00:00 / 00:00

Z dálnice D1 se přihlásil reportér Českého rozhlasu Pavel Pavlas

Vozovka popraskala a zvýšila se o několik centimetrů téměř po celé šířce dálnice. Několik řidičů si tam včera poškodilo kola nebo spodní části aut.

„Schod je 10 až 15 centimetrů vysoký. Dálnice je popraskaná i v pravém jízdním pruhu a je záplatovaná asfaltovými záplatami. Vypadá to, jako by se podobné problémy děly i v minulosti,“ uvedl Pavlas.

Ředitelství silnic a dálnic plánuje vše opravit do pondělí 27. června. Podle mluvčí Martiny Vápeníkové se má deska jen brousit. Zpravodaj ČRo ale hlásil, že dělníci dálnici v délce asi 12 metrů celou rozbíjejí sbíječkami a chystají se dělat úplně novou desku.

Dálnice 10 let přesluhuje

Zdeformování dálnice D1 by se podle expertů mohlo opakovat. Povrch na dálnici D1 je totiž podle profesora ČVUT Františka Lehovce prakticky za hranicí své životnosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Profesor František Lehovec z katedry silničních staveb na stavební fakultě ČVUT v poledních Ozvěnách dne

„Je neomluvitelné, že k rekonstrukci nedošlo už dřív. Průměrná životnost cementobetonové desky je 25 let, takže už 10 let přesluhuje. Technický stav překračuje všechny přijatelné meze.“

Rekonstrukce a modernizace D1 musí podle Lehovce přijít co nejdříve. Katedra silničních staveb ČVUT už připravila projekt, jak se dá kritických 160 kilometrů D1 opravit. Náklady mají dosáhnout 18 miliard korun.

„Stavělo by se po etapách, vždy jeden jízdní pás. Současně je třeba, aby se rozšířil příčný profil asi o jeden metr, aby se po následné přestavbě mohlo jezdit ve 4 jízdních pruzích v každém směru,“ uvedl profesor Lehovec.

Ředitelství silnic a dálnic už začíná řešit, kde vzít peníze alespoň na ty nejnutnější opravy a zatím po jednotkách kusů vyměňuje betonové panely. Podle Františka Lehovce už ale není možné zlepšovat vozovku jiným způsobem než absolutní asanací.

Igor Maňour, Pavel Pavlas, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme