Opravu mostů na D1 u Ostravy zaplatí stát, Eurovii pak chce o peníze žalovat

Mosty v havarijním stavu na ostravské části dálnice D1 opraví stát. Náklady pak chce vymáhat po stavební firmě Eurovia. Ta totiž dnes v odpovědi na dopis Ředitelství silnic a dálnic zopakovala, že prý není viníkem špatného technického stavu mostů, a proto je opravovat nebude.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jedna z prasklin na dálničním mostě

Jedna z prasklin na dálničním mostě | Foto: Martin Knitl | Zdroj: Český rozhlas

„Celou dobu uvádíme, že podle našeho odborného názoru je největším problémem mostních přivaděčů v Ostravě materiál, tzv. studený odval, který bobtná a tlačí na mostní opěry. Tento materiál nám nařídilo použít ŘSD v zadávacích podmínkách projektu a ministerstvo dopravy stanovilo technologická pravidla, jak máme tento materiál zkoušet,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mosty na dálnici D1 u Ostravy opraví stát, řekl v Českém rozhlasu generální ředitel ŘSD Jan Kroupa

„K aktuální situaci se bohužel přidává nedostatečná údržba mostů. ŘSD neprovádělo jejich rektifikaci – vyrovnávání vzhledem k místnímu podloží. Oba mosty jsou součástí arbitrážního řízení již od roku 2012. Navíc po celou dobu nám ŘSD jako majitel komunikace odpíral přístup na místo,“ řekla Českému rozhlasu.

„Z těchto důvodů v současné době již bohužel nemůžeme mosty opravit. A to je také uvedeno v odpovědi na dopis, jenž jsme předali ŘSD,“ vysvětlila postoj firmy Eurovia její mluvčí.

Bobtnání násypů je kritické, tvrdí ŘSD

Pro ŘSD nebyla nejnovější odpověď Eurovie příliš překvapující, podobné argumenty firma používá už řadu měsíců. „Firma Eurovia dlouhodobě signalizovala tento svůj postup, kdy několikrát zpochybnila záležitosti, které dnes řeší arbitrážní soud, tedy ten studený odval,“ potvrzuje generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Dva mosty na dálnici D1 v Ostravě-Přívozu byly uvedeny do provozu před šesti lety. Mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. ŘSD na ně v září 2014 zakázalo vjezd kamionům a povolenou rychlost pro auta snížilo na 30 km/h. Podle stavební firmy Eurovia je důvodem praskání nevhodný materiál v násypech, tzv. studený odval, který podle ní vyžadovalo ŘSD.

Mostní nadjezdy v Ostravě jsou v provozu šest let, ale už jsou v havarijním stavu. Jejich stav je podle nedávných testů dokonce tak špatný, že už po nich nesmějí jezdit nákladní auta, osobní auta po nich mohou projíždět maximálně 30kilometrovou rychlostí.

„Vyhodnotili jsme, že bobtnání násypů, které tam je, je skutečně kritické. Budeme se to muset snažit opravit sami s tím, že vůči firmě Eurovia potom náklady soudně uplatníme,“ říká šéf ŘSD.

Zatím chce odstranit jen havarijní stav mostů. „Předpokládané náklady opravy – je to ale velmi hrubý odhad – jsou 20 milionů korun, které upřesníme na základě doprojektování projektové dokumentace,“ dodává Jan Kroupa.

Problematické mosty na dálnici D1 v Ostravě-Přívozu | Foto: Český rozhlas

Eva Kézrová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme