Opravy silnic by se mohly zaplatit z peněz, které byly původně určené pro železnici

Katastrofální stav komunikací po letošní zimě si na opravu vyžádá velké částky. Potřebné peníze přitom nemá ani ministerstvo dopravy, ani kraje. Jedním z řešení situace kolem zdevastovaných silnic tak zůstává odebrání peněz z rozpočtu železnice. Podle mnohých odborníků se ale jedná o řešení nekoncepční.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opravy silnice | Foto: Plzeňský kraj, Tisková zpráva

Náklady na opravu silnic po letošní zimě budou nejspíš opět větší, než minulý rok. Na údržbu po loňské zimě totiž vyčlenilo ministerstvo dopravy a kraje méně peněz. Podle prohlášení Sdružení pro výstavbu silnic Praha byla údržba systematicky podhodnocována už několik posledních let. Odborník na cenu silnic Vladimír Veselý se domnívá, že opakovaně zhoršená kvalita komunikací je běžným jevem:

Přehrát

00:00 / 00:00

7.4. Rč Kreuzerová Výtluky silnic.mp3

„Ona se pravidelně zhoršuje, protože prostředky do údržby nejsou takové, jaké by měly být. Po zimě se vždycky opraví to nejnutnější, samozřejmě závisí na druhu opravy, jestli je to jen zalepení výtluků, které tam vznikly nebo je to souvislejší oprava, která zhodnotí povrch a dá mu určitou životnost na další roky.“

Zatím se neví, kolik budou letošní opravy stát. Podle Vladimíra Veselého bude konečná suma známa až za měsíc, protože právě teď probíhá mapování škod. Teprve potom všichni zástupci silniční dopravy spočítají účty.

Letos by mohla být část oprav zaplacena z peněz, které byly určeny na výstavbu nebo opravu železniční sítě. „To by šlo udělat ale pouze s penězi, které jsme na drážní dopravu nedostali od Evropské unie, ale které jsme si sami na železnici vyčlenili,“ říká Vladimír Veselý.

Prostředky z Evropské unie jsou směřovány na účelově dané stavby, které musí projít schvalovacím řízením. Evropská unie by přesun svých peněz nepovolila.

„Evropská unie považuje železnici za důležitou, ovšem oni jsou v jiné situaci. Tam je dálniční síť dobudovaná. Teď tam nastává preference železniční dopravy, protože je možná ekologičtější, může mít i lepší dostupnost, průjezd až do centra, má řadu výhod, ale u nás ani nemůžeme výhody využít, protože silniční síť nemáme ani dokončenou,“ říká jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Svoboda.

Výtluky na silnici | Foto: Jitka Welzlová

Kritici řešení přesouvání peněz namítají, že se jedná o další z řady nekoncepčních kroků. Přesto, že Petr Svoboda je rád, že by na opravy silnic bylo více peněz, s řešením úplně nesouhlasí:

Podle analýzy konkurenceschopnosti jsme 39. na světě a v kvalitě silniční sítě jsme na 80. místě, takže silnice si to určitě zaslouží. Nicméně jakýkoliv přesouvání je špatné.“

Plzeňský a Pardubický kraj už oznámil, že na opravu mají málo peněz.. Zástupci Plzeňského kraje se navíc nechali slyšet, že situace u nich je mnohem horší, než po předešlých zimách. Jestli i jim pomohou s opravami peníze určené pro železnice se teprve ukáže. Jasné je, že se tento záměr nebude líbit ekologům. Mnohem šetrnější vlaková doprava bude muset znovu ustoupit zájmům silnic a aut.

Barbora Kreuzerová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme