Organizace Na Zemi propaguje akcí ‚Férový banán‘ spravedlivé ceny ovoce

Je žlutý, loupe se a v průměru váží 150 gramů. V obchodu koupíte jeden zhruba za tři až pět korun. Banán. Náklady na jeho produkci, dopravu a prodej, to vše se skrývá v této ceně.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Banány (ilustr. obr.) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Nůž, talířek a na něm banán. Kristýna Hrubanová z organizace Na Zemi začne porcovat.

„Celkem jednoduše to ilustruje to, kam jde ta část peněž, které zaplatíme v obchodě,“ popisuje při porcování Kristýna Hrubanová.

Za vypěstováním banánu a vůbec tím, že si ho dáme třeba k snídani, je velmi dlouhý proces. Jsou do něj zapojeni konkrétní lidé: pracovníci na plantáži. Mnohdy ale pracují v otřesných podmínkách.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, co vše se skrývá za cenou banánu a zda je spravedlivá, natočila svoji reportáž Klára Bílá

„Produkce banánů je poměrně náročná na používání různých chemikálií a pesticidů. Lidé, kteří pracují na plantážích a banány třeba sbírají, přicházejí do styku s těmi chemikáliemi a nemají dostatečné ochranné pomůcky,“ vysvětluje Kristýna Hrubanová.

Pracují zhruba 10 až 12 hodin denně, často šest dní v týdnu za velmi nízký plat, který málokdy stačí na jídlo, oblečení pro celou rodinu a školné pro děti. Při porcování banánu už je jasné, že právě pracovník na plantáži dostane z ceny jednoho banánu jen dvě procenta.

Pokud tedy stanovíme celkovou cenu jednoho banánu na zhruba 3,70 korun, dostane dělník na plantáži necelých 7 haléřů. Vlastníci plantáže dostávají podle informací Kristýny Hrubanové zhruba 10% .Vývozce a dopravce se podělí o zhruba 22% .

Kristýna Hrubanová z organizace Na Zemi porcuje spolu s autorkou reportáže banán. Ilustruje tak poměr, jakým se prostředky za jeho pořízení rozdělí | Foto: Klára Bílá

To ale není všechno. Banán ještě rozkrájí na dalších pět částí. Z jeho ceny si nejvíce ukrojí a zinkasuje maloobchod – je to až 30% podíl z ceny.

„Nesmíme ještě zapomenout na daň z přidané hodnoty, která nám tvoří nějakých 9 procent,“ dodává Kristýna Hrubanová.

Už před dvěma lety proto odstartovala kampaň za lepší produkci banánů. Její vedení například po supermarketech chce, aby platily svým dodavatelům férové ceny, které pokrývají náklady udržitelné produkce a nesou certifikaci Fair Trade.

Klára Bílá, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme