Osnovy na základních školách nebudou povinné

Ministři dnes rozhodli, že žáci základních škol se i nadále budou moci hlásit až na tři střední školy a osnovy základních škol pro ně nebudou povinné. Potvrdil to premiér Petr Nečas.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Návrat přírody do škol

Návrat přírody do škol | Foto: Štěpán Auředník

„Nebyl přijat návrh, aby se osnovy staly na školách povinnými. To znamená, že je možné standardizované osnovy vypracované na státní úrovni používat dobrovolně, nikoliv povinně,“ uvedl Petr Nečas.

Návrh novely školského zákona předložil svým kolegům ministr školství Josef Dobeš, který chtěl v novele školského zákona znovu zavést povinné osnovy. To se mnohým expertům nelíbilo a ministři dali na jejich doporučení. Školy nyní učí podle svého vlastního plánu.

Podle ředitele gymnázia PORG Václava Klause mladšího je ale určité vymezení učiva zapotřebí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mluvčí EDUin Tomáš Feřtek mluví o návrhu novely školského zákona ve Světě o třetí na Rádiu Česko.mp3

„Trošku jasnější vymezení toho, co se skutečně očekává, co ty děti umějí, je, si myslím, ku prospěchu věci. Nějaké standardy musí stát držet,“ uvedl ředitel.

Proti povinným školním osnovám, jimiž se ministerstvo školství snažilo zastavit propad znalostí českých žáků, se postavila odborná veřejnost. Někteří učitelé také proti zavedení tohoto návrhu poslali vládě petici.

„Petice má smysl v tom, že bude upozorňovat i nadále politiky na to, že snaha zavádět do zákona gumové formulace, které si může kdokoliv jakkoliv vyložit a naplnit je jakýmkoliv obsahem, tak se to dělat nemá,“ řekl Tomáš Feřtek, mluvčí obecně prospěšné společnosti EDUin, která podporuje petici učitelů proti znovuzavedení povinných osnov.

Problém povinných školních osnov podle něj souvisí se školními vzdělávacími programy.

„Jednou z výhod reformy, která dodneška běží, je, byť se to týká malého množství škol, že školy, které vědí, jak mají děti učit, které si napsaly vlastní dobrý školní vzdělávací program, tak jim to umožňuje nějakým způsobem pracovat. Často to dělají tak, že určité učivo učí v trochu jiném ročníku, než je jinde zvykem, protože se třeba domnívají, že je to efektivnější,“ uvedl Tomáš Feřtek.

Povinné osnovy podle jeho slov jen znemožní iniciativním školám vyučovat dobře, a také to školy zbaví zodpovědnosti za svou práci.

„Někdo vám prostě nadiktuje, kdy máte co učit, vy to děláte, a ať máte výsledky jakékoliv, tak se vymlouváte na to, že to holt tak je. Velká výhoda volnější programů je, že ta škola si to udělá podle svého,“ dodal Tomáš Feřtek.

Ondřej Černý, Klára Bílá, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme