Vymažte mě. Nová pravidla pomohou lidem bránit se spamům a kšeftování s jejich osobními údaji

Zkratka GPDR se už brzy vryje pod kůži většině firem a úřadů, a to nejen v Česku. Od příštího května totiž začínají platit nová evropská nařízení pro zacházení s osobními údaji. Na novinku se musí připravit nejen úřady, ale i banky, mobilní operátoři nebo třeba malí živnostníci. Nová pravidla by měla posílit práva zákazníků a například jim umožnit požadovat po firmě vymazání osobních údajů z její databáze.

Doporučujeme Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítač, klávesnice, hacker, psaní na počítači, na klávesnici (ilustrační foto) | Foto: Anna Kottová

Nákup na e-shopu, založení věrnostní karty nebo také vytvoření profilu na sociální síti - u všeho lidé zveřejňují svoje osobní údaje. Ať už jde o jméno, datum narození nebo email. Jen třeba banky mají ve svých databázích miliony údajů o klientech. Co se ale s daty děje dál, už většina lidí neřeší. Některé firmy přitom kontakty přeprodávají a lidem pak často chodí nevyžádané reklamy od různých společností.

Podle statistik Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) patří více než polovina odeslaných emailů právě mezi takzvané spamy. Nové nařízení dosavadní praxi přeprodávání kontaktů zásadně změní, říká koordinátor digitální agendy ČR Ondřej Malý.

Úprava směrnice EU o ochraně osobních údajů umožní vymazat příslušná data na internetu

Číst článek

„GDPR by mělo zajistit, že nebude docházet k žádným obchodům s osobními údaji bez vědomí zákazníka. Také máte právo chtít po firmě informaci o tom, jaká data o vás ukládá a uchovává. Ta data potom můžete chtít od té firmy zpátky a můžete chtít, aby je vymazala,“ vysvětluje Malý. 

Nemusí jít jen o jméno nebo telefonní číslo. Mezi osobní údaje patří třeba i informace o zdravotním stavu. Takovou dokumentaci by už lékaři neměli posílat emailem, a to kvůli možnému zneužití, dodává odborník na kybernetickou bezpečnost společnosti Bureau Veritas Jakub Kejval. 

„Za osobní údaje se nově budou považovat i informace o poloze uživatele, jeho IP adresa, informace o využívaných zařízeních, informace o dřívějším chování při nákupu služeb a podobně,“ říká Kejval. 

Změní se také přístup e-shopů nebo třeba dodavatelů energií. Zatímco dnes si někteří prodejci vynucují od zákazníků souhlas se zpracováním osobních údajů ještě před samotným nákupem zboží nebo služeb, nově už bude tato kolonka jen dobrovolná. 

„Nově nebude moci být praxe spočívající v tom, že souhlas se zpracováním osobních údajů by byl uveden například v obchodních podmínkách. Nově já se rozhodnu, zdali ten souhlas na té smlouvě udělím, či nikoli. A když ho neudělím, tak tu službu stejně dostanu,“ potvrzuje Jiří Žůrek z Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Náklady od desítek tisíc po desítky milionů

Pro většinu firem novinka znamená také vedlejší náklady. Investice se podle jejich odhadů budou pohybovat od 10 tisíc korun. Záleží ale na velikosti firmy. Některé podniky si musí pořídit například speciální systém na šifrování nebo anonymizaci dat. Třeba Komerční banku nebo Českou spořitelnu vyjde novinka na desítky milionů korun. Podle Karla Havlíčka z Asociace malých a středních podniků a živnostníků se ale nařízením musí řídit třeba i řemeslníci. 

Tisková konference Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), Karel Havlíček | Foto: Filip Jandourek

„Na rozdíl od jiných opatření se toto bude týkat skutečně plošně - jak firem střední velikosti, tak třeba živnostníků, řemeslníků, kteří prostě mají jen malou databázi svých zákazníků. Budou muset skutečně pracovat velmi řádně s osobními údaji. Budou chodit kontroly, jak mají nastavené vnitřní procesy nebo jakým způsobem brání tomu, aby nedošlo k nějakému úniku,“ říká Havlíček. 

Podle asociace se podniky na novinku už připravují, přesto ale většina firem vyčkává až do poslední chvíle. Za porušení pravidel jim hrozí pokuta až do výše 20 milionů eur, v přepočtu zhruba 520 milionů korun.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru