OVĚŘOVNA: Novodobí šmejdi využívají k okrádání lidí jména i fotky politiků a podvržené stránky médií

Danuše Nerudová podle lživého článku láká na investování do nové společnosti. Na facebooku se šíří obrázek s titulkou zpravodajského webu iDNES.cz, který tvrdí, že ekonomka už do takzvaného start-upu investovala 1,5 milionu eur. Žádný takový článek ale neexistuje a Danuše Nerudová serveru iROZHLAS.cz potvrdila, že do ničeho takového neinvestovala a vše je lež.

Tento článek je více než rok starý.

Ověřovna! na vlastní kůži Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Webová stránka je hojně sdílená na internetu. Já jsem to zveřejnila z toho důvodu, že se jedná o zjevný podvod, zneužití mého jména, zneužití iDNESu,“ komentovala Danuše Nerudová

„Webová stránka je hojně sdílená na internetu. Já jsem to zveřejnila z toho důvodu, že se jedná o zjevný podvod, zneužití mého jména, zneužití iDNESu,“ komentovala Danuše Nerudová | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Danuše Nerudová se proti nesmyslnému článku ohradila na svém twitterovém účtu. „Webová stránka je hojně sdílená na internetu. Já jsem to zveřejnila z toho důvodu, že se jedná o zjevný podvod, zneužití mého jména, zneužití iDNESu,“ řekla redakci.

Ráda bych upozornila na podvodný článek, který zneužívá mého jména, obsahuje lživé informace a snaží se nalákat občany k pochybným investicím.
@Policie ČR

16:24 – 03. 03. 2023

130 1518

Proti článku už se ohradila i redakce zpravodajského webu iDNES.cz: „Na webu iDNES.cz tento článek nikdy nevyšel. V tomto případě jde i o zneužití jména mediální organizace.“

Novodobí šmejdi využívají jména a fotky i další osobností. Například se objevuje podvodná reklama, která zneužívá nově zvoleného prezidenta Petra Pavla i firmu Škoda Auto. 

Původní sponzorovaný inzerát stránky CzTime. Na Facebooku má pouhé dva sledující a smyšlenou emailovou adresu | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Po rozkliknutí vás lživý inzerát přesměruje na podvržený článek Seznam Zpráv. V něm se tvrdí, že Petr Pavel navštívil údajnou Škodu Auto v Plzni a jednal s prezidentem společnosti o investičním projektu. Na první pohled působí článek věrohodně, využívá grafiku skutečného serveru Seznam Zpráv, v příkazové liště je ale napsána zcela jiná adresa. 

Podvodný článek, který není z dílny Seznam Zpráv | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Pokud kliknete na autora článku, odkazy nebo obrázky v článku, vždy vás to přesměruje na falešný portál investičního projektu, kde už musíte zadat své údaje a případně vložit peníze. Dokonce se vám má ozvat údajný finanční expert. Investice slibují naprosto nereálné mnohatisícové výdělky.

Investiční portál zneužívá logo Škody Auto, fotografii dnes již bývalého šéfa Škody Auto Thomase Schäfera, kterému i zkomolili jméno, nebo hlavičku ministerstva financí. 

Investiční portál zneužívá logo Škody Auto | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Původní sponzorovaný inzerát na facebooku zadává stránka CzTime. Na facebooku má pouhé dva sledující a smyšlenou emailovou adresu. 

O podvodech, které zneužívají jména Škody Auto, společnost ví a řeší je právně, říká pro iROZHLAS.cz mluvčí Pavel Jína: „Škoda Auto neposkytuje nabídky investování či investičních nástrojů v žádné formě a případné soutěže pořádáme jen prostřednictvím našich oficiálních stránek nebo profilů na našich sociálních sítích.“

Narazili jste na Dezinformaci?

Vážení čtenáři, pokud byste na sociálních sítích narazili informaci, u které si nejste jistí její pravdivostí, pošlete ji na e-mailovou adresu overovna@rozhlas.cz. Server iROZHLAS.cz se ji za vás pokusí ověřit. Už ověřené informace naleznete zde.

O podvodném článku, který zneužívá značku Seznam Zprávy, společnost Seznam podle mluvčí Anety Kapuciánové zatím nevěděla a po upozornění předala podnět svému právnímu oddělení.

Petra Pavla pak zneužívá i další inzerát. Tentokrát odkazuje na smyšlený článek na webu ČT24. Titulek tvrdí, že Petr Pavel schválil projekt, který Čechům umožní vydělat statisícové částky a opírá se o investice do společnosti ČEZ. I v tomto případě působí článek na první pohled věrohodně, všechny odkazy a obrázky ale vedou na podvrženou investiční stránku a neshoduje se ani adresa v příkazovém řádku. Tento podvrh už interně řeší Česká televize, zabývá se tím i tým Petra Pavla.

Novodobí šmejdi zneužívají i jiné zpravodajské weby nebo politiky, například premiéra Petra Fialu nebo ministra financí Zbyňka Stanjuru (oba ODS). Scénář je vždy stejný, tedy že vás podvržený inzerát přesměruje na falešný zpravodajský web a ten pak dále na investiční portál, kde ze čtenáře podvodníci lákají peníze.

Tento článek vznikl v rámci projektu Ověřovna! na vlastní kůži, kdy si skupina seniorů s novináři Ověřovny na dva dny vyzkoušeli ověřovat dezinformace. Na tomto článku spolupracovali Věra Hušková, Bohuslav Soudek, Stanislav Korál a dobrovolnice Vanda Prošková a Eva Klusová.

Jana Magdoňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme