Nic nenasvědčuje tomu, že za pádem historického letounu byla závada, tvrdí vyšetřovatel
Nedělnímu pádu historického letadla, při němž zemřel pilot, nenasvědčuje technická porucha. Trosky letadla v pondělí zkoumali vyšetřovatelé z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. U letounu se nenalezlo záznamové zařízení, které by vyšetřovatelům usnadnilo pátrání.
„Po prvotním ohledání můžeme říct, že letadlo bylo letuschopné. Nedošlo k tomu, že by se rozpadlo za letu nebo nějaká významná část se od něj oddělila,“ říká Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Vyšetřovatelé provedli ohledání nehody a trosky po historickém letounu v pondělí uložili do depozitu Policie České republiky.
„Ohledání řídicích prvků, které zatím proběhlo, nepotvrdilo žádnou závadu, která by byla na řízení letadla,“ popisuje průběh vyšetřování Bejdák. V nejbližší budoucnosti dojde k ohledání jednotlivých částí, aby se vyloučila technická příčina pádu letadla.
Záznamové zařízení
K hledání příčin pomohou odborníkům také výpovědi svědků. Podle Bejdáka jsou klíčové jak amatérské, tak profesionální záznamy kritického letu.
Zjištění příčiny by mohlo napomoci nahrávací zařízení v letadle. Jak ale připustil Bejdák, vyšetřovatelé nic takového nenašli. „Letoun nebyl pravděpodobně vybaven žádným zařízením. Takže o to bude složitější příčinu popsat,“ uvedl Bejdák.
Po pádu historického letadla při leteckém dni v Chebu zemřel pilot, jeden člověk je lehce zraněný
Číst článek
Další podklady k šetření musí předložit majitel letounu, jímž je Ivo Lukačevič. Podstatná je dokumentace letadla, pilota nebo jak se prováděla údržba.
Nehodu bude vyšetřovat komise, kterou v rámci Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod stanovil její ředitel Pavel Štrůbl.
Historický letoun spadl v 15.30 v chebské městské části Podhrad. Pilot po zřícení zemřel a jednoho člověka ošetřili záchranáři na místě.
Nehoda se stala v rámci leteckého dnu v Chebu a po pádu byla akce ukončena. Letadlo Hawker Hurricane Mk.IV. byl poslední stroj tohoto typu na světě schopný létat. Za druhé světové války létal pro britskou Royal Air Force (RAF).