Za nehodu vrtulníku v Plzni nese vinu pilot. V krvi měl téměř dvě promile, uvedli vyšetřovatelé

Opilý pilot, který přecenil své schopnosti a nezvládl extrémní manévr při letu nízko nad zemí, může za loňskou nehodu civilního vrtulníku v Plzni, uvádějí vyšetřovatelé. Při nehodě vrtulníku Robinson R44 Raven v průmyslové zóně Borská pole zemřel 5. září dvaatřicetiletý český pilot a tři jeho obchodní partneři z Thajska. Závěry vyšetřování zveřejnil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Plzeň Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hasiči se připravují na vyzvednutí vrtulníku zaklíněného ve střeše haly.

Hasiči při vyprošťování trosek vrtulníku z výrobní haly | Foto: Miroslav Chaloupka | Zdroj: ČTK/AP

Inspektoři zjistili, že pilot byl v době nehody ve stavu střední až těžké opilosti, v jeho krvi bylo zjištěno 1,97 promile alkoholu, což jednoznačně významně ovlivnilo bezpečnost letu.

Nezvládnutý manévr. Pilot vrtulníku při nehodě v Plzni nebyl způsobilý k letu, tvrdí vyšetřovatelé

Číst článek

Kritický let pomohly vyšetřovatelům ozřejmit záběry z průmyslových kamer a výpovědi očitých svědků. V den nehody provedl pilot s cestujícími tři krátké lety v blízkém okolí sídla své firmy. Po druhém letu přistál na střeše budovy firmy asi deset metrů nad zemí a po nastoupení obchodních partnerů opět vzlétl.

Po 2,5kilometrovém letu nízko nad zemí provedl se strojem ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a sklonem.

„Při vybírání tohoto manévru s vrtulníkem narazil do střechy výrobní haly. Vrtulník byl nárazem do střechy a následným průnikem střešní konstrukcí zcela zničen. Pilot a cestující následkům zranění na místě podlehli,“ uvádí zpráva ÚZPLN. Trosky vrtulníku zůstaly zavěšeny v konstrukci haly. Těla byla nalezena v blízkosti haly, na její podlaze a v troskách stroje.

Nezodpovědný arogantní přístup

Odborníci dospěli k názoru, že motor 18 let starého vrtulníku pracoval bez závad až do okamžiku nárazu do střechy haly a neměl vliv na vznik letecké nehody. Nezjistili ani žádnou technickou závadu, která by mohla způsobit ztrátu výkonu nebo řiditelnosti. Vliv nemělo ani počasí.

Pilot, s nímž bylo v minulosti vedeno kvůli létání několik správních řízení, měl podle výsledků vyšetřování dostatečné zkušenosti s pilotováním. Vrtulník ale použil neoprávněně bez souhlasu jeho majitele a provozovatele. V době letu měl dva týdny propadlé osvědčení o zdravotní způsobilosti.

Hasiči v Plzni vyprostili havarovaný vrtulník. Mezi oběťmi nehody jsou Thajci, tvrdí zahraniční tisk

Číst článek

Není jasné, proč se před kritickým třetím letem rozhodl přistát na střeše budovy, když bylo na zemi vhodné místo, které běžně používal pro vzlety a přistání se svým vlastním vrtulníkem.

„Rozhodnutí odstartovat ze střechy budovy a následné provedení letu nelze zdůvodnit provozními či povětrnostními podmínkami, ale nezodpovědným až arogantním přístupem, který negativně ovlivnil bezpečnost letu. Svým přístupem k dodržování leteckých předpisů zapříčinil leteckou nehodu, při které zahynul sám, s ním další tři lidé na palubě vrtulníku a ohrozil bezpečnost více osob v prostoru jeho letu,“ shrnul ÚZPLN.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme