Páteří veřejné dopravy má být železnice

Po několika letech příprav vláda schválila návrh zákona o veřejné dopravě. Ten má upravovat nejen pravidla pro stát a samosprávy při objednávání dopravní obslužnosti, ale také garantovat minimální úroveň kvality pro objednané autobusové nebo železniční spoje. Navíc právě železnice by se měla stát páteří dopravy hrazené z veřejných zdrojů. To se ovšem nelíbilo některým krajům. Loni zaplatily veřejné rozpočty za vlaky přes dvanáct miliard korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak

Vlak

"Co se týká výběru dopravců, je zde soubor pravidel na úrovni Evropské unie, který vstoupil v účinnost na konci minulého roku a který oproti minulosti zavádí do této oblasti pravidla regulované soutěže. Na toto reaguje i návrh zákona, který včera schválila vláda. Zákon přesněji říká, kdy je povinnost pro výběr dopravce vypsat soutěž a kdy je možné jej vybrat přímo," říká Martin Vavřina, ředitel odboru legislativy Ministerstva dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O novém zákonu, upravujícím veřejnou dopravu, mluvili na Rádiu Česko Martin Vavřina, ředitel odboru legislativy Ministerstva dopravy a Petr Moos, děkan Dopravní fakulty ČVUT a exministr dopravy.

Loňských smluv Českých drah s kraji, které byly uzavřeny na deset let se ovšem opatření nedotkne.

Železnice bude mít přednost

"Stávající úprava, která je rozložena mezi zákon o dopravě a zákon o drahách hovoří o tom, že není možné souběžně objednávat dopravu železniční a autobusovou. Přednost má doprava železniční. Tento princip jsme poněkud modifikovali, nový zákon zavádí institut takzvaných dopravních plánů. Stát a kraje budou mít povinnost minimálně na pět let dopředu sdělit, jakou mají představu o veřejné dopravě na svém území. U těchto plánů je mimo jiné řečeno, že páteřní funkci plní železniční doprava. Samozřejmě pouze tam, kde je to možné," pokračuje Martin Vavřina z ministerstva dopravy.

"Úprava je to důležitá, protože připravuje podmínky pro regulovanou soutěž v oblasti veřejné dopravě. Regulace je nutná, aby zde trh neovládl jeden dopravce a nevznikl tak nežádoucí monopol s vysokými cenami a nízkou kvalitou," uvádí Petr Moos, děkan Dopravní fakulty ČVUT a exministr dopravy.

"Co je dobré pro cestující a uživatele je to, že zákon stanovuje standardy poskytovaných služeb. Je to dosažitelnost, bezpečnost, spolehlivost, ekologičnost a také kultura cestování," dodává Moos.

Zákon jde nyní do parlamentu. Je ovšem otázkou, zda bude do konce volebního období schválen.

Patricie Polanská, Tomáš Pavlíček, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme