Péče o rodinu zabere ženám středního věku asi 20 hodin týdně. Musí ji skloubit s prací

Mladí lidé okolo třicítky zdobí většinu soukromých firem. Právě proto má polovina žen nad padesát let problém najít si práci. Říkají, že u pohovoru se setkávají s diskriminací právě kvůli věku. Ukázal to průzkum agentury PPM Factum, který dnes představila společnost Gender studies. Přitom smíšený kolektiv celý tým obohacuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odsouzené ženy se staly studentkami

Odsouzené ženy se staly studentkami | Foto: Hana Mikulincová | Zdroj: Český rozhlas

„Osobně nemám ani s mladšími, ani se staršími problém. Myslím si, že to není záležitost věku, ale jednotlivců. Generační rozdíl nás může i obohatit. Mladší generace je stoprocentně lepší na počítače, s telefonem,“ říká pětapadesátiletá Hana Jílková.

V jednom z největších bankovních domů v Česku pracuje už sedmnáctým rokem. A zaměstnavatel si ji hýčká. Mít různorodý tým je totiž výhra, potvrzuje mluvčí podniku Petr Plocek:

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu natáčela Klára Bílá

„Pro firmy je to do budoucna příležitost a výzva. Rozhodně to není hrozba. Je ověřeno, že za 10 let budeme mít v kategorii 50+ nárůst o 10 procent. Od starší generace se učíme pečlivost, svědomitost.“

Takových firem zatím v Česku mnoho není. Číslo diskriminovaných žen kvůli věku je alarmující, říká Nina Bosničová ze společnosti Gender Studies.

Právě ženy mezi 45. a 65. rokem patří do takzvané sendvičové generace. Jsou tlačeny do péče o děti a zároveň rodiče. Skupinka takových žen se rozrůstá a jen třetině z nich se daří sladit práci s pečováním o blízké osoby.

Zároveň jen třicet procent žen, které se starají o děti i o rodiče, je spokojených. Zbylých sedmdesát procent dotazovaných přiznalo určitou míru nespokojenosti.

V souvislosti se sendvičovou generací se hovoří častěji o ženách než o mužích . Péče o blízké je totiž ve společnosti stále vnímaná jako ženská povinnost. Sice existují muži, kterých se problém také týká, je jich ale výrazně méně.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech takzvané sendvičové generace mluvila Nina Bosničová ze společnosti Gender Studies

Za poslední rok se změnilo alespoň to, že lidé mají povědomí o tom, že existuje nějaká sendvičová generace. „Tato generace se rozrůstá a má specifický typ potřeb. Málokdo jí ale vychází vstříc,“ říká Nina Bosničová ze společnosti Gender Studies.

„Ženy tráví každý týden péčí o dítě zhruba 17 až 20 hodin,“ uvádí František Bartoš z PPM Factum.

O zkrácené úvazky ale ani ony příliš nestojí. Uvítaly by spíš pružnou pracovní dobu, možnost pracovat z domova či takzvaný stlačený týden, kdy je možné denně dělat víc hodin a jeden den pak třeba mít volno.

Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme