Pendolina jezdí v Česku pět let
Pětileté výročí slaví rychlovlaky pendolino na českých kolejích. Už od začátku je ale doprovázejí problémy. České dráhy přiznávají, že ročně vykazují skoro půlmiliardovou ztrátu a to, i když vlaky provozně vydělávají.
Mohou za to vysoké počáteční náklady, především jedna miliarda, která jako záloha putovala do dnes už zkrachovalé ČKD. Pendolina se navíc nepodařilo dostat na mezinárodní tratě, což bylo původním záměrem.
Emanuel Šíp, bývalý generální ředitel Českých drah a náměstek generálního ředitele Českých drah, Antonín Blažek diskutovali o pendolinu
Emanuel Šíp, bývalý generální ředitel Českých drah v Radiofóru připomněl, že v době vzniku projektu to byla součást plánu na tržní transformaci železnice, na privatizaci rychlíkové dopravy a počítalo se dalšími soupravami. "To se nestalo, projekt se zpozdil a zdražil. Musel se snížit počet vozidel a zůstalo z něho torzo."
"Naklápěcí systém a tři elektrické soustavy tam byly proto, aby pendolino mohlo jezdit především mezi Berlínem a Vídní. Do Berlína se v pravidelném provozu nikdy nedostalo a ve Vídni to pravděpodobně končí. Nicméně na úseku Praha - Ostrava celkem dokáže slušně zlepšit dopravu i komfort, takže, proč ne," poznamenal se Šíp.
Práce na novém konceptu
Náměstek generálního ředitele Českých drah, Antonín Blažek cítí, že vlak je nevyužit, na druhé straně se pracuje na novém konceptu, který by ho měl vrátit do zahraničí. "Ať už rychlými spoji do Vídně nebo rychlými spoji do Bratislavy a nakonec přijde na řadu i to Německo. Záleží to však i na partnerských železnicích.
"A co se týče Ostravy, je to nejlepší produkt, jaký máme," řekl Blažek. Podle něho lepší využití pendolina vypukne v příštím roce. "Diskusním námětem je, zda jednotek je hodně nebo málo. Víme, že sedm jednotek je v podstatě málo."
Emanuel Šíp se domnívá, že v současné situaci, kdy vrcholí krize, budou pendolina ještě dlouhou dobu v česku nejkomfortnějším a nejpokrokovějším vlakem.