Drážní inspektor ke srážce vlaků na Karlovarsku: Jednoznačně šlo o chybu člověka, vyplývá to z nahrávek

Úterní tragickou srážku osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku prošetřují Drážní inspekce i policie. Ta už zadržela jednoho ze strojvůdců. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že za neštěstím je evidentně lidská chyba. To podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery dokazuje i komunikace obou strojvůdců s dispečerem. Ve středečním rozhovoru pro Radiožurnál řekl, že vlaky při srážce jely kolem 50 kilometrů v hodině.

Praha (Aktualizováno: 11:11 8. 7. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Co se zatím vašim inspektorům podařilo zjistit?
Především jsme si poslechli nahrávky mezi strojvedoucími a dirigujícím dispečerem, což jsou nahrávky o tom, jak se na trati měla organizovat drážní doprava. Z nich opravdu vyplynulo, že vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl ve stanici Pernink čekat na protijedoucí osobní vlak. A to se nestalo, jak už víme. Jednoznačně se dá konstatovat, že se jedná o selhání člověka. Nechci říct, že nehoda je vyšetřena, protože to potrvá dlouho. Musí se udělat prohlídky, rozvody, výslechy a tak dále. Nicméně představu o tom, co se tam stalo, už máme.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si rozhovor Jiřího Chuma s generálním inspektorem Drážní inspekce Janem Kučerou o vyšetřování srážky vlaků u Perninku

V tuto chvíli je pravděpodobné, že to bylo selhání toho strojvůdce, který byl zadržen?
Ano, je to tak. Vlak měl zůstat stát v Perninku, strojvedoucí s tím vlakem odjel. Zdůraznil bych ale, že na té trati platí křižování v Perninku pouze ve všední dny, o víkendu se křižuje v Nových Hamrech, takže to zřejmě vedlo k omylu strojvedoucího.

Vyslechli jste strojvůdce? To byl účastník té komunikace?
Ne, se strojvedoucím jsme nemluvili, ani s jedním. Nicméně z nahrávek, které vedl s dirigujícím dispečerem, jednoznačně vyplývá, že vlak měl v Perninku zůstat stát.

Jak je na tom pravděpodobný viník nehody?
Přiznám se, že zdravotní stav jednotlivých strojvedoucích ani cestujících nezjišťujeme. Pro zjišťování příčin toho, co se tam stalo, to není důležité…

Na Karlovarsku se čelně srazily osobní vlaky. Nejméně dva lidé zemřeli a zraněných jsou desítky

Číst článek

Ve smyslu, co to pro něj znamená?
To také není naše záležitost. Šetříme příčiny a okolnosti vzniku mimořádné události. Případné potrestání nebo sankce – ať už od zaměstnavatele, případně od policie – se musí řešit po jiné úrovni. My se zajímáme o to, co se stalo, proč se to stalo, a hlavně abychom přijali opatření, aby se to stát již nemohlo.

Můžete popsat, co se stalo? V jaké rychlosti do sebe vlaky narazily? Jaký byl průběh nehody?
Rozbory rychloměrů v tento okamžik ještě nejsou provedeny, nicméně na jednom z vlaků se rychloměr zasekl na rychlosti 47 kilometrů v hodině. Vzhledem k tomu, že na trati je traťová rychlost 50 kilometrů v hodině, dá se předpokládat, že srážka byla zhruba do 100 kilometrů v hodině. Stanoviště jednoho z vlaků je zdemolované. Dokonce Regionova – vlak, který jel od Karlových Varů – byl po srážce posunutý o 12 metrů směrem zpátky do trati. Z toho vyplývá, jak velký náraz to byl.

‚Provoz obnoven bez omezení.‘ Trať na Karlovarsku po tragické srážce vlaků opět funguje

Číst článek

Koleje a vedení už jsou v pořádku? Už víme, že tam od rána jezdí vlaky.
Vlaky tam jezdí. Zprovozňování má na starosti Správa železnic. Jestli je tam omezená rychlost, v tuto chvíli nevím. Zase, šetříme pouze příčinu a okolnosti vzniku mimořádné události a zprovoznění tratě už jde mimo nás.

Můžete říct, jak velké škody způsobila nehoda na vlakových soupravách a na trati?
V tento okamžik je odhad škody 20 milionů korun. Samozřejmě je to předběžné – záleží na komisionálním posouzení jednotlivých věcí.

Spolupracujete s německými kolegy, protože jednou z obětí neštěstí je občan Německa, kam vlak mířil?
Přiznám se, že nespolupracujeme. Nehoda se stala na českém území v českém mezistaničním úseku. S německými kolegy jsme nemluvili. Pokud by se to stalo třeba blíže k Potůčkům – v úseku ke státní hranici – tak bychom logicky s německou drážní inspekcí spolupracovali.

Jiří Chum, Jan Bumba, pj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme