Šéf SVOS o neúspěchu vozidel Perun: Vojskové zkoušky byly postavené tak, že jsme je nemohli splnit
Výrobce pancéřovaných vozidel společnost SVOS Přelouč je zklamaná z průběhu zakázky na čtyři bojová vozidla Perun. Firma je vyvinula pro speciální jednotku české armády, vozidla ale neuspěla ve vojskových zkouškách. Podle ředitele a majitele společnosti Jaroslava Černého přitom vozidla úspěšně podstoupila podnikové i kontrolní zkoušky.
„Metodika vojskových zkoušek byla postavená tak, že jsme ji nemohli splnit. Byla daná dva dny předem,“ řekl Černý. Vyjadřovat se k závěrům vojskových zkoušek blíž firma zatím nechce, váže ji dosud mlčenlivost. Podrobné stanovisko chce poskytnout po 19. srpnu.
Bojová vozidla Perun pro české speciální jednotky neprošla vojenskými zkouškami
Číst článek
Vojáci z 601. skupiny speciálních sil by měli získat za 94,5 milionu korun čtyři vozidla. Původní termín dodávky byl loňský listopad, vojskové zkoušky, při nichž armáda zjišťuje, zda vozidla vyhovují jejím požadavkům, se ale nepodařilo dokončit a uskutečnily se až letos v polovině roku.
Podle výrobce byly zkoušky prodlouženy kvůli upraveným požadavkům armády. Stroj je nyní například proti původním předpokladům těžší.
Společnost SVOS vznikla v roce 1992, Černý předtím v Přelouči pracoval ve vojenských opravárenských závodech. Firma vyrábí pancéřovaná vozidla pro civilní sektor i využití v armádě či u policie. Jejich automobily používají vlády, velvyslanectví, banky či bezpečnostní agentury pro převoz peněz, jezdí i v misích OSN, monitorovacích misích Evropské unie či ve službách OBSE.
Odolná proti střelám i jedovatým látkám
Ročně jich vyrobí 300 až 600, putují do 60 zemí celého světa s výjimkou Severní Ameriky. Od svého vzniku jich dodala kolem 3500.
Tendr o největší zakázku armády pokračuje. Zájemci dostali konkrétní požadavky na bojová vozidla
Číst článek
Pancéřování z přeloučské firmy, která má i vlastní výrobu neprůstřelných skel, nesou vozy značek Toyota, Mercedesy BMW, Audi i Škoda. Auta jsou odolná proti střelám, výbuchu, slznému plynu i dalším jedovatým látkám. „Úprava obvykle bývá dražší než vlastní vozidlo,“ říká Černý. Pancéřují se i dodávky a kabiny nákladních aut.
Firma před několika lety vyvinula i obrněný vůz Vega v čtyřkolové i šestikolové verzi. V tendru pro českou armádu ale neuspěla, vojáci dali přednost vozům Titus. Podle Černého mají ale Vega i Perun natolik dobré parametry, že by si je mohli najít i jiní zákazníci.
V loňském roce společnost se 130 zaměstnanci vytvořila zisk kolem 80 milionů korun. Rok předtím se poprvé propadla vinou kurzových pohybů eura do ztráty téměř 25 milionů korun, provozní hospodářský výsledek dosáhl 12,5 milionu korun.