Petice brojí proti rušení praktických škol. Podepsalo ji 18 tisíc rodičů a učitelů

Další petice proti rušení praktických, dříve zvláštních škol doputovala na ministerstvo školství. Podepsalo ji na 18 tisíc učitelů a rodičů. Protestují proti tomu, že by jejich potomci měli usednout do stejných lavic, jako slabší, problémové dětí z většinou sociálně slabých rodin. Počítá s tím totiž Strategie boje proti sociálnímu vyloučení.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pilotní testování znalostí a dovedností žáků 5. a 9. tříd základních škol | Foto: ČTK

Podle členky petičního výboru za zachování stávajícího systému speciálního školství Jany Smetanové žáci praktických škol nebudou mít v běžné škole pro své vzdělávání vhodné podmínky:

„Program v praktické škole těmto dětem umožňuje, aby se učily podle svých schopností a byly ve škole úspěšné. V běžné třídě základní školy tyto podmínky mít nebudou, budou zaostávat, protože se jim paní učitelka s 25 dalšími dětmi ve třídě nemůže specielně věnovat. Máme takovou zkušenost. Ze školního neúspěchu potom pramenní i výchovné problémy.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve večerních Ozvěnách dne na Radiožurnálu diskutovali o rušení praktický škol jedna z autorek petice Jana Smetanová a analytik pro oblast vzdělávání v Agentuře pro sociální začleňování Viktor Piorecký

„Musíme se bavit jenom o těch dětech, které mají sociální znevýhodnění. To je ten handicap, se kterým běžnou základní školu nezvládnou. Pro ně praktická škola není ohrožením, ona je pro ně příležitostí, aby se mohly vzdělávat podle svých možností,“ tvrdí Smetanová.

Analytik pro oblast vzdělávání v Agentuře pro sociální začleňování Viktor Piorecký ale připomíná, že strategie, která má transformovat systém praktický škol, má dalších 30 opatření: „Posílení škol v kompetencích, v prostředcích, v pedagozích právě proto, aby zvládly to vzdělávání. Strategie počítá s navýšením prostředků do segmentu normálního školství.“

„V českém školství bohužel dochází k tomu, že třetina romských žáků je označována jako mentálně postižená, což je evidentně špatně. Tady ta strategie má právě toto napravovat,“ uvádí také Piorecký.

Podle Smetanové ale strategie jen pro školství vyžaduje miliardové náklady. Ty prý v současné době nejsou: „V té strategii je uvedeno: legislativně znemožnit činnost praktických škol od roku 2014. Jestliže peníze v systému nejsou a školství má ještě o miliardy přijít, tak vůbec nevidíme reálné, že by se najednou někde objevily 3-4 miliardy.“

Na petici už dříve zareagoval i ministr školství Josef Dobeš. Ujistil, že plošné rušení praktických a speciálních škol neplánuje.

Veronika Sedláčková, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme