Praha 1 nenašla Arenbergerovy nemovitosti kvůli chybě v rodném čísle. Je i ve smlouvě o převodu bytu

Chyba v rodném čísle. Tak Praha 1 vysvětlovala, že se při privatizaci bytu Petrem Arenbergerem nepodařily dohledat jeho nemovitosti. Špatný údaj je ale uveden i ve smlouvě o převodu vlastnictví, kterou – nyní už bývalý ministr zdravotnictví za ANO – podepsal s městskou částí předloni v květnu. „Netuším, zda se takhle rodné číslo na úřadu vedlo celou dobu,“ řekl k tomu tehdejší starosta Pavel Čižinský (Praha 1 sobě).

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Arenberger | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

V důvodové zprávě k privatizaci bytu s ordinací v pražské Bolzanově ulici z listopadu 2018 stojí, že Petr Arenberger, tehdy náměstek ředitele ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, nevlastní v Praze a ve Středočeském kraji žádné nemovitosti.

Arenbergerovy nemovitosti jsme nenašli kvůli chybě v rodném čísle, vysvětluje radní Votoček z Prahy 1

Číst článek

Podle nedávného zjištění Televize Seznam jich ale muži, který se začátkem dubna stal ministrem zdravotnictví a v úterý oznámil rezignaci, ve skutečnosti patří přes šedesát.

Proč se městské části nepodařilo údaje dohledat? Radní Jan Votoček z TOP 09 tvrdí, že při hledání v katastru nemovitostí „nic nevyběhlo“. „Byla tam chyba v rodném čísle,“ vysvětloval minulý týden pro iROZHLAS.cz, na čem zjišťování důležitých informací ztroskotalo. 

Jeho tvrzení podporuje také skutečnost, že rodné číslo Petra Arenbergera je špatně uvedeno i ve smlouvě o převodu vlastnictví bytu, kterou exministr podepsal na začátku dubna 2019 a server iROZHLAS.cz ji dohledal v katastru nemovitostí.

Za lomítkem jsou namísto čtyřčíslí pouze tři čísla. Ta se v Československu používala do konce roku 1953, známý lékař se ale narodil o pět let později.

Byt v Bolzanově

Petr Arenberger si byt v Bolzanově ulici od 90. let minulého století pronajímal. V roce 2019 ho od Prahy 1 koupil za 11,5 milionu korun - s podmínkou, že v něm po dobu deseti let zachová trvalé bydlení. Dermatovenerolog ale vlastní také vilu v Kobylisích. Radnice Prahy 1 proto prověří, jestli byla pravidla koupě dodržena.

‚Nejsou důkazy‘

Za Prahu 1 smlouvu podepisoval tehdejší starosta Pavel Čižinský (Praha 1 sobě). Ten v pořadu 168 hodin v České televizi prohlásil, že se zastupitelům ohledně Arenbergerových nemovitostí dala „chybná nebo nepravdivá informace“. Chyby v rodném čísle si ale podle svých slov nevšiml.

„Netuším, zda se takhle rodné číslo na úřadu vedlo celou dobu. Klidně to někdo mohl uvést schválně špatně, ale na to nejsou důkazy. Máme ale povinnost jednání s péčí řádného hospodáře. Kdybychom viděli desítky nemovitostí, tak bychom určitě ruce bez diskuse nebo dalšího prověřování nezvedli,“ řekl Čižinský serveru iROZHLAS.cz.

Zásadní podle něj bude prověření, zda Arenberger v bytě skutečně bydlí. „To už pan Arenberger nemůže okecat. Je to důvod k tomu, že by měl byt vrátit,“ dodal člen zastupitelstva Čižinský.

On sám ale mohl – podle úterního vyjádření rady městské části – poškodit zájmy Prahy 1, když prý ze smlouvy bez vědomí radních vypustil jednu z podmínek. „O své vůli a v rozporu s usnesením zastupitelstva pozměnil text kupní smlouvy, ve kterém vynechal podmínku stanovenou Zastupitelstvem MČ Praha 1, a to vyloučení nároku na úhradu zhodnocení předmětu prodeje ze strany kupujícího,“ shodli se radní s tím, že smlouvu má  prověřit interní audit.

Čižinský pochybení odmítá s tím, že zmíněný bod ve smlouvě zůstal. „Došlo k tomu, že se přečíslovaly odstavce, když jsem předělával jiný bod smlouvy. Odkaz, že městská část může v případě tohoto bodu odstoupit od smlouvy, tedy chybně míří k jinému ustanovení. Úředníci zkrátka udělali chybu, když smlouvu předělávali podle mého pokynu,“ vysvětlil bývalý starosta s tím, že změna nehraje zásadní roli.

‚Prostor k manipulaci‘

Server iROZHLAS.cz se v pondělí snažil získat i vyjádření Petra Arenbergera. Marně.

Telefon ministr nezvedal, nereagoval ani na zaslanou SMS. Místo něj se redakci ozval Daniel Köppl z ministerstva zdravotnictví s tím, že získání odpovědi od ministra nebude problém.

Arenberger pravidla při koupi bytu neporušil, zní z Prahy 1. Vlastnictví jiné nemovitosti nebylo důležité

Číst článek

„Určitě, teď je vláda, tak potom se ozveme,“ reagoval na dotaz, zda šéf resortu stihne odpovědět během pondělka. Vyjádření nepřišlo. Bez odezvy zůstaly i úterní snahy. Neodpověděli Arenberger ani Köppl. 

Podle právníka Jana Dupáka z neziskové organizace Transparency International mohla mít chyba v rodném čísle na celou privatizaci velký dopad – třeba právě proto, že se kvůli špatnému údaji nepřišlo na Arenbergerovy nemovitosti.

„Došlo tak k převodu nemovitosti, který byl zřejmě v rozporu s pravidly privatizace. Taková chyba může být samozřejmě nedopatřením, na druhou stranu znalost procesu prověřování majetkových poměrů podle rodného čísla nabízí prostor k manipulaci,“ řekl.

Městská část nicméně už dříve uvedla, že vlastnictví jiných nemovitostí nebylo důvodem k vyřazení z privatizace, nemuselo se proto dokládat.

To pro server iROZHLAS.cz zopakoval i radní Votoček: „Zatím se nezdá, že něco porušil. Všechny podmínky pro prodej tohoto bytu vychází z podmínek, které přijalo zastupitelstvo městské části někdy v roce 1998.“

Sedm týdnů ve funkci

Otázky kolem Arenbergerova majetku se začaly objevovat začátkem května, kdy Televize Seznam informovala, že v daňových přiznáních Petra Arenbergera chybí milionové příjmy za klinické studie, které prováděl ve svém sanatoriu. Šéf resortu zdravotnictví pochybnosti odmítl.

48 dní ministra Arenbergera. ‚Hasil‘ nejasnosti kolem majetku, k odchodu ho prý přinutil mediální lynč

Číst článek

Pár dnů poté server Seznam Zprávy upozornil, že se v Arenbergerových majetkových přiznáních nachází řada nepřesností.

Ministr uveřejnil novější majetkové přiznání, které se rozrostlo ze tří na šestnáct stran – vyjmenovává 65 nemovitostí (bytů, budov, lesů, zahrad nebo polí) a uvádí vedlejší příjem přibližně 30 milionů korun. Většina z těchto příjmů přitom v původním přiznání z roku 2019 chyběla.

Jednu z nemovitostí na Mělnicku pronajímá jako archiv pro Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, kde do příchodu na ministerstvo působil jako náměstek a posléze i ředitel.

Ještě minulý týden ministr předal šanony s informacemi o svém majetku premiérovi Andreji Babišovi (ANO). V úterý ale předseda vlády oznámil, že Arenberger ve funkci skončí. Sám lékař uvedl, že k odchodu ho donutil „mediální lynč“. 

Martin Štorkán Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme