Piloti ČSA zahájili protest. Zruší se asi polovina letů

Řada klientů Českých aerolinií dnes neodletěla podle plánu. Piloti ČSA totiž zahájili protest proti rozprodávání majetku aerolinií, respektive vyvedení letadel do dceřinné společnosti. Někteří nenastoupili do práce kvůli údajné indispozici. Zatím neodletěla asi dvacítka spojů. Číslo se ale ještě může navýšit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zrušené odlety | Foto: Tomáš Adamec

Sdružení dopravních pilotů svým členům doporučilo zvážit svůj zdravotní stav a psychické napětí a případně využít volna. Během dopoledne tak neodletělo asi 20 letů. Za celý den se ale počet navýší, uvedl mluvčí Českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar.

Zatím ale podle něj není možné přesně říct, kolik pilotů se k protestům přihlásí. O svém stavu musí totiž dát řízení posádek vědět minimálně šest hodin předem, jak zaměstnanci nechodí do práce, postupně odpadávají jednotlivé lety. „Vzhledem k tomu, že většinu letů, které zatím odletěly, pilotovali piloti z řad managementu, očekáváme, že může dojít ke zrušení 50 procent letů," řekl na Rádiu Česko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Piloti zahájili protest proti restrukturalizaci ČSA. Hosty Rádia Česko byli mluvčí sdružení pilotů Filip Gaspar a analytik FinAdvice Martin Iltys.

V této fázi se podle něj protest uskuteční dnes a zítra. „V pátek budeme mít setkání s našimi členy, s piloty, a budeme připravovat další fáze případného protestu, pokud nedojde ke změně,“ dodal.

Piloti dlouhodobě kritizují kroky vedení ČSA, nelíbí se jim další rozprodej majetku společnosti, hlavně vyvedení třetiny letadel do do dceřiné firmy. Změny ve struktuře společnosti považují za likvidační. Piloti vyzvali vedení ČSA, aby stáhlo své rozhodnutí. Jsou připraveni vrátit se k jednacímu stolu. Vedení aerolinií ale už včera uvedlo, že důvod nespokojenosti pilotů nechápe. K protestům prý není důvod.

„Právě naopak. Na konci října byl schválen vznik Českého aeroholdingu; k rozdělení činnosti a zdrojů tedy dochází v rámci jedné skupiny. Je to de facto majetek jednoho akcionáře a vše probíhá v intencích restrukturalizačního plánu,“ uvedla mluvčí ČSA.

ČSA potřebuje regionální linky, jinak není zajímavá pro investory

Mluvčí Českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar na Rádiu Česko připomněl, že k obavám vedou piloty primárně dva důvody. „Je to opravdu v rozporu s restrukturalizačním plánem, který počítá s tím, že na konci restrukturalizace bude mít ČSA 27 letadel včetně sedmi regionálních ATR,“ uvedl.

„Druhým důvodem je to, že ČSA je společnost určená k privatizaci. Jako síťový dopravce potřebuje regionální linky, které přivážejí tranzitní cestující pro další lety. Pokud jsou v tuto chvíli regionální letadla převáděna z ČSA do dceřiné firmy, pak to co zbude, určitě nebude zajímavé pro jakéhokoliv strategického investora,“ vysvětlil.

Piloti podle něj nesouhlasí ani s tvrzením ČSA, že se vyvedení letadel děje v rámci jedné skupiny. „Společnost ČSA je vlastněná státem, Český aeroholding je také vlastněn státem, ale není to pod jednou střechou. Navíc ČSA je určená k privatizaci. A pokud se společnost snaží prodat a před tím se ji snaží ořezat, je nepochybné, že se těžko podaří najít nějakého kupce,“ uvedl.

Rozdělení společnosti může zvýšit efektivnost, ale jen za určitých předpokladů

Co se týče celkové filozofie managementu ČSA, tedy rozdělovat různé činnosti do dceřiných či sesterských společností, může podle analytika FinAdvice Martina Iltyse za určitých předpokladů zvýšit transparentnost a kontrolu a ve svém důsledku i efektivnost.

„Je to ovšem jen za předpokladu, že nové společnosti budou aktivně vyhledávat obchodní příležitosti i mimo ČSA. Jinak je to věc spíše jen kosmetická a k žádnému zefektivnění nedojde,“ vysvětlil.

Objektivně je ale podle něj velmi těžké, aby odčleněné společnosti nějak zásadně během relativně krátké doby v této situaci své fungování výrazně zlepšily.

Cestující jsou zaskočeni

U přepážek ČSA se tvoří dlouhé fronty, které postupují dopředu jen velmi pomalu. Cestující jsou situací zaskočeni a ztěžují si, že o ní nebyli dopravcem informování včas. Nejen Češi, ale i cizinci, třeba ze Španělska, nebo Litvy, neskrývají rozčarování. Ztěžují si na nedostatek informací a vypadají rozladěně.

„Doufám, že odletím, protože tam mám schůzky, které bych nerada přeložila na jindy,“ říká rozladěně jedna z cestujících. „Když jsem přijel na letiště, bylo to pro mě překvapení. To přece musí říct dopředu, když je to stávka, to není technické,“ dodává lámanou češtinou jeden z cizinců.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktuální situaci na ruzyňském letišti přiblížil v Dopoledním Radiožurnálu redaktor Petr Kořínek.

Podobný názor má další cestující: „Zlobím se na společnost ČSA, že nebyla schopná dopředu říct, které lety budou zrušeny. A dopředu podle mě znamená aspoň dva tři dny.“

Tomáš Pavlíček, Tereza Bartůňková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme