Piloti si stěžují na bezpečnostní dotazník u Evropské komise

Spor zaměstnanců Českých aerolinií a personálu všech našich letišť s Národním bezpečnostním úřadem bude mít dohru u Evropské komise. Od příštího roku totiž musejí všichni zaměstnanci vstupující do bezpečnostní zóny letišť vyplnit dotazník takzvané bezpečnostní způsobilosti. Lidem, kterých se kontrola dotkne, se ale nelíbí, že dotazník obsahuje příliš mnoho osobních otázek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kokpit letadla Boeing 737

Kokpit letadla Boeing 737 | Foto: Jan Rosenauer

Opatřením zareagovala česká vláda na rozhodnutí Evropského parlamentu z roku 2002. Jeho smyslem má být větší ochrana proti terorismu.

Bezpečnostní úřad se v dotazníku personálu letišť mimo jiné táže na trestnou činnost, spolupráci s totalitními tajnými službami a členství v lidových milicích. Je přitom veřejně známé, že na letištích skutečně pracují lidé, kteří se s totalitním režimem zapletli. Teď by jim mohla hrozit výpověď.

Výkonný sekretář Českého sdružení dopravních pilotů David Reimer to sice připouští, namítá ale, že k protestu vedly jiné důvody, například otázky zjišťující zahraniční kontakty nebo psychický stav. Piloti se proto obrátili na Evropskou asociaci pilotů.

"European cockpit asociation, která má sídlo v Bruselu, napsala 28. dubna stížnost do Evropské komise na nepřiměřený postup českých úřadů," potvrdil Reimer. Komise na stížnost zatím neodpověděla.

Země unie protiteroristická opatření na letištích a v letadlech upravují různě. Například ve Francii a Německu mírněji, ovšem za silnější asistence tajných služeb, v Nizozemsku naopak přísněji. Ředitel úřadu Jan Mareš ale tvrdí, že česká kontrola rozhodně nejde nad rámec evropské normy.

Rozsah otázek "na tělo" v kritizovaném dotazníku je podle něj mnohem nižší, než například při klasických bezpečnostních prověrkách. "Úřad neví, proč se tomu piloti brání, úřad nebyl kontaktován žádnou organizací pilotů, takže nemohu říct, co jim tam vadí. Jsme srovnatelní s ostatními zeměmi Evropské unie, jen možná je zde rozdíl v právním vývoji, jakým prošla Česká republika," řekl Mareš.

Podrobnosti o důvodech sporu uslyšíte v dnešním pořadu Pod kůži, který Radiožurnál vysílá krátce po půl jedenácté.

Martin Hromádka, Jan Hrbáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme