Pilotům dronů hrozí vysoké pokuty za létání bez licence i nerespektování zákazů

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) začal postihovat přestupky, které způsobí drony, tedy malé bezpilotní letouny. Loni řešil celkem 48 podezření na porušení leteckého zákona, letos dalších 15. Majitelé nejčastěji používají drony bez licence nebo létají tam, kde nemají. Hrozí jim za to vysoké pokuty.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dron Aeryon Scout během letu | Foto: public domain, Dkroetsch

Až pětimilionovou částku by musel zaplatit třeba ten, kdo by prodával fotky pořízené pomocí dronu a neměl povolení. Vydělávat si létáním s bezpilotními letadly totiž můžou jen piloti s licencí a strojem zapsaným v leteckém rejstříku. V opačném případě je to přestupek.

Dron navíc musí mít povinné ručení, z kterého se kryjí škody způsobené při nehodách.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na co by si měli provozovatelé dronů dát pozor, aby se vyhnuli pokutám, zjišťoval Martin Karlík

„Zařízení klientům ulétlo a spadlo na policejní stanici. Zákonitě se k tomu musela vyjádřit Policie ČR a potažmo ÚCL, takže dojde určitě i k řešení, kdy můžou sankcionovat provozovatele za to, že létal v místech, kde neměl. To je v blízkosti zastavěných ploch,“ uvedl příklad specialista leteckého pojištění Tomáš Gratzl.

Kdo létá s dronem jen pro zábavu, povinné ručení mít nemusí. Sjednat si ho ale může dobrovolně.

„Nemáte nikdy jistotu, jestli vám dron nespadne na něco cenného nebo na někoho, takže vám může poškodit i zdraví. To jsou právě ty případy, kdy vstupuje do hry váš pojistitel, který náhradu škody bude platit za vás,“ řekl mluvčí jedné z pojišťoven Václav Bálek.

Doprava zásilky i měření radiace

Licenci na létání s bezpilotními zařízeními má podle Úřadu pro civilní letectví v Česku nyní 140 lidí. V leteckém rejstříku je zapsaných 124 dronů. Ty se kromě fotografování používají třeba i pro pořizování termosnímků nebo kontrolu zařízení umístěných ve výškách.

„Lítali jsme třeba na vysílači na Žižkově, i na jiných vysílačích. V řešení jsou i různé inspekční lety pro provozovatele elektrických sítí. To znamená inspekce stožárů nebo vedení vysokého napětí,“ popsal možné využití David Balhar z Aliance pro bezpilotní letecký průmysl.

Dron podle něj může nést také třeba dozimetr a měřit radiaci v ozářeném prostoru nebo přepravovat menší náklady.

„Dostáváme se postupně i do výroby, do průmyslových hal a podobně, kde je zájem o provozování bezpilotních letadel ve smyslu přenosu nějakého užitečného zatížení,“ dodal Balhar.

Malé bezpilotní letouny se začínají využívat i pro přepravu lehčích nákladů. Například do lékárny na německém ostrově Juist v Severním moři už dopravuje léky.

Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme