Pokuta za 'pirátský' banner. 'Dvojsmyslný vtip a nadsázka,' brání se firma

„500 hodin pirátských filmů?" Tak tímhle nápisem lákal k zakoupení externího úložiště k počítači jeden velký internetový obchod. Dostal za to pokutu 20 tisíc korun. Zjistil to Český rozhlas. Úřady ale kvůli internetové reklamě příliš sankcí nedávají. Za poslední tři roky jich bylo zhruba 70.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

E-shop, online nakupování (ilustrační foto) | Foto: Elaine Smith/CC0 1.0 Universal | Zdroj: Flickr

Na externím disku k počítači je nasazená pirátská čepice. Sedí na ní pestrobarevný papoušek a nechybí ani černá páska přes oko. Obrázek uvádí nápis: „500 hodin pirátských filmů?" Právě tak vypadala reklama na harddisky internetového obchodu CZC.CZ, která se loni objevovala na několika zpravodajských serverech. Středočeský krajský živnostenský úřad pravomocně rozhodl, že tím firma porušila zákon. Společnosti nepomohlo ani odvolání, vysvětlila mluvčí kraje Nicol Lenertová.

'500 hodin pirátských filmů?' lákal obchod na své externí disky. Teď mu za to hrozí pokuta až dva miliony

Číst článek

 „Reklama byla v rozporu s dobrými mravy. Odvolací orgán neshledal důvody pro zrušení nebo změnu rozhodnutí,“ sdělila Lenertová.

Firma uvedla, že za banner dostala 20 tisícovou pokutu, kterou už zaplatila. Rozhodnutí úřadu respektuje. Dále ale trvá na tom, že šlo vtip a nadsázku, říká marketingový ředitel CZC.CZ Milan Duda.

Dvojsmyslný vtip

„Vtip reklamního sdělení spočívá právě v jeho dvojsmyslnosti, ovšem myslíme si, že z celkového kontextu je jasné, že směřuje v první řadě k filmům s pirátskou tématikou. Kromě toho si myslíme, že rozpor s dobrými mravy v reklamě by musel být markantnější, aby bylo možné omezit svobodu projevu. Stále si myslíme, že nadsázka v reklamě by neměla být hodnocena tak striktně,“ vyjádřil svůj názor Duda.

„500 hodin pirátských filmů?,“ lákal internetový obchod na své externí disky k počítačům. Teď mu za to hrozí pokuta až dva miliony korun. | Foto: Václav Štefan | Zdroj: Radiožurnál

Naopak úřad podle něj v rozhodnutí uvedl, že zákazník není schopný rozlišit reklamu s nadsázkou a nabádání k porušování autorských práv. Případ ale ještě nemusí být u konce. Firma se obrátila na správní soud, aby rozhodnutí úředníků přezkoumal. Společnost chce s nadsázkou ve svých reklamách dál pracovat. Na dodržování pravidel reklamy na internetu dohlížejí krajské živnostenské úřady. Za poslední tři roky rozdaly 72 pokut, 5 z nich je nepravomocných. O co šlo, vysvětluje Štěpánka Filipová, mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu, pod které živnostenské úřady spadají.

Za klamavou reklamu nese odpovědnost ten, kdo ji vyrobil, i ten, kdo ji šíří, prohlásil úřad ombudsmana

Číst článek

„Nejčastěji se porušoval zákaz reklamy, která je nekalou obchodní praktikou. Výše pokut je různá, odvíjí se od konkrétního porušení. Celorepublikově byla průměrná výše pokuty v posledních třech letech cca 4 000 Kč. Nejvyšší pokuta za závadnou reklamu na internetu byla 250 000 Kč, nebyla ale uložena v uvedeném tříletém období,“ objasnila Filipová.

Podle ministerstva se počet případů porušování pravidel reklamy na internetu nezvyšuje. Žádné změny zákona o regulaci reklamy se proto v současnosti nechystá.

Václav Štefan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme