Plány ministra školství ke zkvalitnění škol podle odborářů nestačí

Školští odboráři jsou skeptičtí k plánům ministra školství, které mají zajistit kvalitnější vzdělávání. Desatero šéfa resortu Petra Fialy zahrnuje třeba posílení výuky matematiky a technických oborů nebo reformu financování škol. Podpořil je i premiér Petr Nečas. V navržených deseti krocích se ale podle odborářů skrývají problémy, zejména s financováním.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Desatero ke zkvalitnění českého školství představili ministr školství Petr Fiala s premiérem Petrem Nečasem

Desatero ke zkvalitnění českého školství představili ministr školství Petr Fiala s premiérem Petrem Nečasem | Zdroj: ČTK

Plány ministerstva školství nemohou podle předsedy školských odborářů Františka Dobšíka vyjít, byť s nimi souhlasí, a to hlavně proto, že školy dostanou v příštích dvou letech méně peněz. Podle odborářů tak jde o protichůdné záměry a evropské peníze prý české školství nespasí.

Podle Fialy se zhoršují výsledky českých žáků v mezinárodním srovnávání a klesá zájem o technické obory. Právě ty chce resort více podporovat. Desatero také klade důraz na snížení byrokracie a změnu financování. Podle ministra Fialy je třeba také zajistit stejné a kvalitní podmínky vzdělání pro všechny děti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ozvěn dne na Radiožurnálu byla Markéta Vondráčková, místopředsedkyně školských odborů

„Vlivem krajských přepočtů dochází k tomu, že se liší výše státního příspěvku na jednoho žáka téhož oboru. To musíme změnit. Proto musíme změnit systém financování škol tak, že přejdeme k jednotnému státnímu příspěvku na jednoho žáka, který bude pro každé dítě stejný,“ vysvětluje ministr.

„Není pravda, že nám jako odborům by se tyto kroky nelíbily. My je naopak vnímáme pozitivně, víme, že je potřeba něco udělat, aby se zkvalitnilo vzdělávání. Upozorňovali jsme na to už za pana ministra Lišky, že škrty v rozpočtu budou mít za následek to, že se bude snižovat kvalita výuky,“ říká místopředsedkyně školských odborů Markéta Vondráčková.

Odborům vadí nejasnost financování

Vzápětí vysvětluje, co odborům na plánu vadí: „Chybí nám tam jakákoli zmínka, nakolik to bude reálné. Když se podíváme na střednědobý výhled na roky 2014 a 2015, tak se připravuje další škrtání v resortu o více než 4,5 miliardy pro rok 2014 a 3,6 miliardy pro rok 2015.

A vedle toho tady vidíme kroky ke zkvalitnění školství, které ale budou muset být zafinancované. Tam si říkáme, je to dobrá myšlenka, ale řeklo se A, ale bohužel se neřeklo to základní B. A bez materiálně vybavených škol a bez motivovaných učitelů těžko budeme nadále zkvalitňovat výuku,“ tvrdí.

Odbory souhlasí i s kariérním řádem, ale opět jim vadí nejasné financování. „Kariérní systém tady v současné době zcela určitě chybí. Ale i ten bude něco stát,“ upozorňuje Vondráčková a dodává:

„Bude třeba nejen zabezpečit platy učitelů, kteří se zapojí do kariérního systému, ale i finance na další vzdělávání a na zaplacení platů pedagogů, kteří budou vyučovat za ty, kteří se budou dále vzdělávat. Rozpočet na regionální školství je velmi napjatý. Prostředky na ostatní běžné výdaje jsou podfinancované. Takže kariérní systém ano, ale musí být podložen finančními prostředky.“


Martin Křížek, Klára Bílá, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme