Plošné testy na ZŠ budí odpor části učitelů i psychologů

Někteří učitelé i psychologové odmítají zavedení plošných testů na základních školách. Jejich výsledky měly původně už v pátých a devátých třídách rozhodovat, zda žák může vůbec dělat zkoušky na gymnázium či maturitní obor. Ministr školství Josef Dobeš oznámil, že testy budou fungovat hlavně jako zpětná vazba pro samotné školy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci 6. B ZŠ Olešská

Žáci 6. B ZŠ Olešská | Foto: Tomáš Vacek

Použití výsledků selekčních testů v tak brzkém věku je podle jejich odpůrců škodlivé, protože nerespektuje různou rychlost zrání dětí a vyloučí z pozdějšího studia talenty.

Přehrát

00:00 / 00:00

O připravovaných testech na základních školách mluvili na Rádiu Česko náměstek ministra školství Ladislav Němec a Vítězslav Praks z občanského sdružení monitoring RING

První náměstek ministra školství Ladislav Němec nebere námitky dětských psychologů, že žáci pátých tříd nejsou na takovýto způsob testování připraveni.

„Připraveni jsou, je to běžná součást standartní výuky. Standarty připravovala pedagogická veřejnost spolu s odbornou pedagogickou veřejností, takže se nemohou vymlouvat, že by byly nastaveny špatně,“ řekl Němec.

Sám ministr Dobeš mluví o tom, že minimální standart bude na úrovni čtyřkařů. „Pokud chcete systém narovnat, nemůžete nasadit vysoký standart, protože pak by ho nepřekročil nikdo,“ dodal náměstek Němec. Současně odmítl, že by byly výsledky testů použity při přestupu žáků na střední školy.

Hlavní je zpětná vazba

„Necháme testy proběhnout, necháme proběhnout jednu či dvě celoplošné generálky a až je vyhodnotíme, tak teprve potom budeme uvažovat o tom, jak s testy pracovat dál,“ uvedl Němec. Základem je podle něj poskytnutí zpětné vazby.

„Jde o to, že pokud žáci v pátém ročníku dostanou zprávu o tom, že na tom nejsou tak skvěle, jak si mysleli, budou moci přemýšlet nad tím, jakou si zvolí další vzdělávací kariéru.“

ČTĚTE TAKÉ: Žáci si vyzkouší nanečisto první testy srovnávacích zkoušek

Podle Vítězslava Prakse z občanského sdružení monitoring RING není možné utratit stamilióny za vytvoření testů, když není dopředu jasně určeno, k čemu budou využity a k čemu budou sloužit. Zdůraznil, že rozhodně není proti testování žáků.

„Naopak, čím více testů, tím lépe, jen ať jsou školy náročné. Není ale možné udělat test po skočení páté třídy a pokud dítě neuspěje, tak nemůže být o něm rozhodnuto. Může to být týrané dítě, dyslektik nebo někdo, kdo má ztížené podmínky,“ upozornil Praks.

Igor Maňour, Karolína Koubová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme