Po D1 by se mělo od roku 2010 jezdit v šesti pruzích

Kritická situace na dálnici D1 by se měla brzy změnit. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že celou tepnu mezi Prahou a Brnem rozšíří do roku 2010 na šest pruhů. Dnes představil tento záměr šéf resortu Milan Šimonovský. Začít stavět by se mohlo v roce 2007.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1

Dálnice D1 | Foto: www.rsd.cz

Dálnice D1 je podle Šimonovského v technicky žalostném stavu. "Je to 35 let stará komunikace, životnost betonových povrchů je 25 let. Dálnice se musí opravit, jinak se rozpadne před očima," řekl dnes ministr na tiskové konferenci.

Nové pruhy mezi Prahou a Brnem by se měly začít stavět velmi brzy. "Bude to stát okolo 30 až 40 miliard. Začít stavět by se mohlo v roce 2007 a představujeme si, že dokončení by bylo zhruba za dva až tři roky, to znamená, že bychom do roku 2010 měli mít tuto dálnici zkapacitněnou," uvedl Šimonovský.

Ministr své rozhodnutí o zvýšení kapacity D1 v celé délce zdůvodnil průtahy, které lze očekávat při výstavbě rychlostní silnice R35. Ta měla spolu s dálnicí D11 na Hradec Králové tvořit souběžnou trasu s přetíženou D1 a odlehčit jí.

Nyní však pardubické zastupitelstvo rozhodlo o severnějším vedení trasy a podle Šimonovského lze očekávat při schvalování územního rozhodnutí průtahy, které by v nejhorším případě mohly trvat i řadu let. Naproti tomu rozšíření D1 by nemělo z územního hlediska nic bránit. Stavět se totiž bude v ochranném pásmu dálnice.

V současnosti se připravuje rozšíření dálnice D1 na šest pruhů okolo Brna, kde již křížení D1 a D2 kapacitně nepostačuje. Úsek kolem Brna má stát deset miliard a Šimonovský se dohodl s ministrem financí Bohuslavem Sobotkou na financování prostřednictvím úvěru od Evropské investiční banky.

Zbývajících asi 160 kilometrů dálnice, která má nyní čtyři pruhy, by se stavebně rozdělilo na pět akcí, jež by se měly financovat pomocí tzv. PPP projektu, tedy s využitím veřejných a soukromých zdrojů. V současnosti je D1 rozšířena na šest pruhů z Prahy do Mirošovic.

Výstavba by neměla razantně omezit provoz na dálnici. Budovat se bude na odstavném pruhu, který se při stavbě podle Šimonovského kvůli ochraně pracovníků stavby pravděpodobně od dvou průjezdných pruhů oddělí betonovým svodidlem. V pruhu přiléhajícím ke stavbě bude ale zřejmě nutné snížit maximální možnou rychlost.

V Česku se v současnosti staví asi 150 kilometrů úseků na šesti dálnicích. Jen v příštím roce by se mělo otevřít 100 kilometrů dálnic. Letos se začne jezdit na D1 mezi Vyškovem a Vrchoslavicemi a po polovině na D11 do Hradce. Příští rok by se do Hradce mělo jezdit již po celé dálnici, otevřít se má také D8 z Trmic na hranice, na D5 tunel Valík a další úseky na D47.

Martin Hromádka, Ondřej Kubala Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme