Po nehodě nám ukazoval, jak je bohatý, líčili svědci setkání s ‚pirátem z D1‘

Před soud se dostal případ dalšího údajného piráta dálnice D1. Z pokusu o těžké ublížení na zdraví a poškozování cizí věci mu hrozí až dvanáctiletý trest. Ředitel stavební firmy, která mezitím skončila v úpadku, stojí před soudem kvůli dvěma incidentům ze sklonku roku 2010. Tehdy v luxusním mercedesu s registrační značkou se čtyřmi dvojkami měl ve dvou případech na dálnici podjíždět v levém pruhu pomaleji jedoucí auta, zařadit se před ně a prudce zabrzdit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aleš Trpišovský přichází k jednání Krajského soudu v Praze

Aleš Trpišovský přichází k jednání Krajského soudu v Praze | Zdroj: ČTK

Rok a půl nato už sedí Aleš Trpišovský na lavici obžalovaných. Jeho dřívější sebevědomí je to tam. Mluví zakřiknutě, s novináři se bavit nechce vůbec. „Myslím, že není potřeba,“ poznamenal tiše Trpišovský.

„Myslím, že není do řeči někomu, kdo je před soudem. Tak buďte tolerantní,“ odrážel dotazy přítomných jeho advokát Michal Pacovský. Před soudem Trpišovský vypověděl, že spěchal za svou matkou do nemocnice v Havlíčkově Brodě, a přiznal přitom, že nejel předpisových 130. Odmítl ale, že by někoho úmyslně vybržďoval.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si, co přímo u soudu natočil redaktor Martin Drtina a co si o kauze myslí provozovatel školy bezpečné jízdy Polygon Most Jiří Patera

Svědci si ale události z prosincového odpoledne vybavují jinak. „Předjel, zabrzdil, vybrzdil nás. Nevím, vadilo mu, že jsme jeli pomalu. Jeli jsme třeba 120 kilometrů v hodině, ale měli jsme jet asi víc,“ popsal Radek Matyáš, který tehdy vezl rodinu s dvouměsíčním dítětem. Na agresivní ‚myšku‘ zprava včas zareagoval a stihl dobrzdit.

Petr Raška o pár minut později už takové štěstí neměl: „Přibrzdil těsně za mnou, abych si ho nemohl nevšimnout, následně mě podjel. A to už tam měl tak málo prostoru, že jsem mu musel udělat místo. Hned po zařazení před mé vozidlo začal intenzivně brzdit, a to až do zastavení, na což jsem s ohledem na to, že jsem byl půl nebo tři čtvrtě metru za jeho vozidlem, stihl zareagovat, nicméně už jsem nestihl dobrzdit.“

Až 12 let vězení

Na autě vznikla škoda 400 tisíc korun. Také Raška vezl malé dítě. Překvapilo ho, že se Trpišovský po nehodě nezajímal o osud pasažérů. Čekání na příjezd policie si prý krátil prezentací majetku.

„Ukazoval najevo, jak je majetný a kolik má aut. Vysvětloval mi, kolik mají jeho auta koní a kolik moje auto má koní,“ doplnil Raška. Obžalobu k soudu podával státní zástupce Tomáš Milec. Ten před časem poslal za mříže jiného - řidiče Luboše Lacinu, který vytlačil pomaleji jedoucí auto z dálnice. Soudy mu pravomocně vyměřily pětiletý trest. Oba případy si prý jsou podobné.

Soudy (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Domnívám se, že u pana, dnes již dosouzeného, Laciny šlo o náhlý výbuch jakéhosi vzteku, kdežto v tomhle případě se domnívám, že u pana obžalovaného půjde trochu o něco jiného,“ řekl Milec. U Trpišovského se obžaloba pokouší dokázat, že jezdil riskantním způsobem pravidelně.

Spěchal jsem za nemocnou matkou, hájil se u soudu Trpišovský

Číst článek

Spolu s ním tehdy cestovala autem jeho asistentka Michaela Hrdá. Přestože nejprve na policii popsala celou událost podobně jako svědci, později výpověď otočila. Od soudu odcházela uplakaná v doprovodu matky: „Nebudeme se k ničemu vyjadřovat a nechte ji na pokoji.“

Hrdá čelí trestnímu oznámení pro křivou výpověď. Trpišovskému hrozí až dvanáctileté vězení. Rozsudek zřejmě padne v polovině června.

Agresivní řidiče nelze předem odhalit

Provozovatel školy bezpečné jízdy Polygon Most Jiří Patera se nicméně domnívá, že ani vysoké tresty nebudou působit výchovně na další řidiče. „Platí tady naprosto jednoznačně důležitá věc od dopravních psychologů – tak, jak žiji, tak jezdím autem. A tihle lidé žijí výbojně, agresivně, a tak na ulici jezdí,“ upozornil.

Dodal, že předejít podobnému agresivnímu chování při řízení se navíc nedá. Například v autoškole se všichni podle něj chovají víceméně rozumně a přiměřeně. „Výjimečně někdo malinko víc překračuje rychlost jízdu,“ doplnil s tím, že by nepomohly ani psychologické testy. Konkrétní případy tak podle něj může řešit až policie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel Služby dopravní policie Leoš Tržil v pořadu Stalo se dnes

„Ve většině případů, pokud jde o hrubé porušení pravidel silničního provozu, jsou tyto případy oznamovány civilním správním orgánům, kde probíhá správní řízení. U opravdu závažných přestupků je věcí policie odhalit, zadokumentovat a předat správnímu řízení,“ upřesnil ředitel Služby dopravní policie Leoš Tržil.

Pomoct odhalovat takzvané piráty silnic by měl podle Tržila také autotým. „Tedy využívání nových passátů, které nejsou určené jen k měření rychlosti, ale i k řešení těchto řidičů, kteří hrubým způsobem ohrožují ostatní účastníky silničního provozu,“ dodal ředitel Služby dopravní policie.

Martin Drtina, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme