Po řece z Polska až do Ostravy. Klíčová studie o splavnění Odry bude hotová v lednu

Ostrava jako přístavní město a rozměrné náklady plující po řece přímo ze strojíren. Taková je představa související se splavněním devadesátikilometrového úseku Odry z Polska až do Ostravy. O prodloužení Oderské vodní cesty se mluví už řadu let. Změna by pomohla třeba těžkému průmyslu ve Slezsku. Jak daleko jsou přípravy na české a polské straně, o tom v Bohumíně debatovali experti z obou zemí.

Ostrava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Křižovatka průplavu Odra–Dunaj s Hlivickým průplavem u Kandřína-Kozlí v Polsku | Foto: Creative Commons 2.5 Generic (CC BY-SA 2.5), Jaroslav Kubec

„Ledy se trošinku pohnuly, takže si myslím, že už je to dobré. Česká strana už nepřešlapuje, ale navazuje na iniciativy v Polsku," popisuje rezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš, který je dlouholetým zastáncem splavnění Odry od polského města Kožle přes Ostravu až do Mošnova.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po řece z Polska až do Ostravy. Klíčová studie o splavnění Odry bude hotová v lednu. Natáčel Martin Knitl

Podle něj je to cesta, jak pomoci těžkému průmyslu, který se bez lodní dopravy neobejde. „Dneska je veliký problém cokoli z Ostravy dostat na vodu. Musejí se rozebírat a zase skládat kruhové objezdy. Činí to obrovské problémy a dneska se ukazuje, že doprava je skoro stejně srovnatelně nákladná jako výroba toho zboží," říká Bartoš.

Jerzy Materna z polského ministerstva námořního hospodářství spoléhá na česko-polsko-slovenskou spolupráci. Pro Polsko má splavnění Odry do Česka velký význam. A odhady už existují.

O tom, aby se za patnáct let dostaly velké lodě ze Štětína až do Dunaje, rozhodne zřejmě postoj České republiky. Už 10 měsíců se chystá klíčová studie proveditelnosti, která má mimo jiné nastínit, kudy Oderskou vodní cestu vést, kolik to bude stát a také kde přesně budou u nás velké přístavy.

Polsko oprášilo myšlenku kanálu Dunaj-Odra-Labe. Chystá ho s Čechy a Slováky

Číst článek

„Naráží to vždy na technické kolize s existující infrastrukturou, zejména se železničními tratěmi. Technicky to ještě není dořešeno," doplňuje Luděk Sosna z ministerstva dopravy.

Klíčová studie proveditelnosti Oderské vodní cesty bude hotová v lednu. Zatím velmi opatrné jsou zatím nákresy budoucí plavební cesty kolem Chráněné krajinné oblasti Poodří. Dá se očekávat dlouhá diskuse s ochránci přírody a ministerstvem životního prostředí.

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme