Po třech letech vzniká v Praze nová tramvajová trať. Možná zbytečně

Po třech letech se v Praze začíná stavět nová tramvajová trať. O tomto víkendu těžká technika rozložila most bývalé železniční vlečky nad silnicí mezi Vítězným náměstím a Suchdolem, blízko bývalého hotelu International. Místo mostu má být nová konečná zastávka. Celá stavba tramvajové trati je ale sporná. Prodloužení trati o čtvrt kilometru je zatím samoúčelné a také dost drahé.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dělníci v noci odstranili most železniční vlečky v pražské Podbabě. Sejmutí mostu je součástí přípravných prací na výstavbu tramvajové trati | Zdroj: ČTK

Nová konečná stanice bude oproti dnešku posunutá jen o pár set metrů a její název zůstane stejný, tedy Podbaba. Původně se měla tato trať prodlužovat několik kilometrů až do Suchdola, to ale zatím není ve hře.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Petra Sehnoutky o prodloužení tramvajové trati v pražské Podbabě

Podle ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka se ale vyplatí i tento malý posun:

„Není to zbytečné, protože my dlouhodobě počítáme s prodloužením až do Suchdola přes Podbabu. S tím že my musíme stávající tramvajovou trať včetně konečné a smyčky rekonstruovat a je pro nás výhodnější tu rekonstrukci spojit s prodloužením trati až k Podbabě.“

Hlavním argumentem je, že v místě nové konečné má vzniknout přestupní uzel mezi tramvají a železnicí na trati z Prahy do Děčína. Jenže výstavba železniční zastávky vůbec není jistá, alespoň se na ní zatím do roku 2014 peníze nenašly, říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla:

„Pokud se nám nepodaří tento investiční záměr v nákladech odhadovaných na dvě a půl miliardy korun, který v sobě zahrnuje optimalizace úseku Praha - Holešovice, Praha - Bubeneč prosadit, tak hrozí, že i tato zastávka, která je součástí této stavby bude realizována nejdříve v roce 2014 a dál.“

Miniprodloužení má navíc další spornou část. A to je cena. Martin Dvořák nicméně tvrdí, že Dopravní podnik nakonec zaplatí méně než čekal:

„Původní předpoklad byl až šest set milionů korun. Nám se podařilo stlačit dodavatele. To znamená výsledná částka by měla být kolem 280 milionů korun. A já si myslím, že když to potom přepočítáte na metr tramvajové tratě, tak je to velmi, velmi příznivá částka.“

Levně nebo draze?

Když se ale tato částka srovná třeba s poslední novou tramvajovou tratí v Praze Radlicích, její lesk trochu šedne. Stavěla ji stejná firma, také se tu dělala nová konečná, trať se prodlužovala dokonce více, o 740 metrů, a také se opravovala navazující část. Pokud se ale srovnají ceny za stavební a technologickou část, tak metr nové tratě z roku 2008 stál 620 tisíc. Metr současné nové tratě v Podbabě ale stojí 900 tisíc korun. To je o polovinu více.

Ale ani to není podle předsedy dozorčí rady Dopravního podniku a zároveň pražského radního pro dopravu Karla Březina důvod nestavět:

Tramvaj | Foto: Tomáš Adamec

„Je to projekt, který je dlouhodobě plánován, projekt na který jsou připraveny prostředky, je tam určitý podíl i prostředků z Evropské unie a je to věc, která je připravená, proto je dobře tuto věc zahájit, prodloužit trať do Pobaby a věříme, že i stát prostřednictvím SŽDC se k tomu postaví čelem. A to znamená, že se to stane do budoucna přestupním uzlem. Já říkám, ten projekt je připraven a myslím si, že je vhodný. K tomu nemám víc, co bych dodal. Tečka.“

Nová trať bude hotová ještě v tomto roce.

Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme