Po zahájení oprav D1 vzrostl zájem o vlaky a autobusy mezi Prahou a Brnem

Od začátku oprav dálnice D1 na ní včera řidiči poprvé uvízli v několikakilometrových kolonách. Nemohla za to aktuální rekonstrukce, ale nehoda kamionu u Velké Bíteše. I tak ale řidiči v kolonách stáli 40 minut. A kvůli takovým situacím lidé začínají lidé mezi Prahou a Brnem více využívat vlakové a autobusové spoje. Mezi městy jede denně v jednom směru přes 30 vlaků a víc než stovka autobusů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

D1 Express

D1 Express | Foto: Zuzana Plíšková

Rychlíku trvá cesta mezi českou a moravskou metropolí přes tři a půl hodiny. Každou hodinu však mezi Prahou a Brnem jezdí komfortní expresy Českých drah. Cenu 210 korun dráhy nastavily přesně na úroveň žlutých autobusů. Kromě těchto vlaků Eurocity odjíždějí přes den každé dvě hodiny i takzvané D1 expresy.

„Od pondělí do pátku jezdí nonstop bez žádné další zastávky, jejich jízdní doba je kratší než u vlaků Eurocity. Ty jedou zhruba 2 hodiny a 40 minut, D1 expresy jezdí pod dvě hodiny a čtyřicet minut,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možnosti dopravy mezi Prahou a Brnem se zajímal redaktor Petr Sehnoutka

I tyto časy ale mohou ohrozit výluky - například ta dnešní u Pardubic může zpozdit vlaky o čtvrt hodiny. Zahájení stavebních prací na dálnici je ale zřejmě větším strašákem. Podle drah totiž v posledních týdnech výrazně přibylo cestujících.

„A proto jsme už D1 expresy posílili o jeden vagon. A navíc v současné době přidáváme další vlak, který bude jezdit v pátek jako posilový,“ dodává Šťáhlavský.

Problém mohou mít lidé, kteří v Praze ani Brně nemohou zaparkovat svá auta přímo u nádraží. V obou městech jsou ale v blízkosti placená stání - třeba v Brně u obchodního domu Tesco nebo u hotelu Grand, odkud také jezdí autobusy do Prahy.

Každý den jich jede necelá stovka. Nejlevnější z nich stojí 150 korun, naopak někteří slovenští dopravci si za lístek účtují až 270 korun. Víc než polovinu z celkového počtu vypravuje společnost Student Agency.

Při zpoždění peníze nazpět

Její mluvčí Aleš Ondrůj říká, že opravy dálnice se na jejich jízdních dobách nijak nepodepsaly. „My stále jezdíme u řady spojů před jízdním řádem a autobusy s jízdní dobou 2 hodiny a třicet minut, která je často o těch pět až sedm minut kratší.“

Zájem cestujících je podle firmy čím dál tím větší - je to poznat i v rezervačních systémech, kdy zejména ranní spoje bývají beznadějně vyprodané, proto se v létě na dálnici objeví další žluté autobusy. Aleš Ondrůj slibuje, že pokud uvíznou v zácpě, cestující odškodní.

„Pokud by spoj na trase Praha - Brno byl opožděn o více než třicet minut, tak cestující dostávají čtvrtinu jízdného zpět, pokud by náhodou zpoždění dosáhlo více než 60 minut, tak cestující pojedou úplně zadarmo,“ popisuje.

Ještě před dvěma roky se dalo mezi Prahou a Brnem létat. Přímé spoje ale byly zrušeny a letět z Brna do Prahy s přestupem přes některé z evropských letovisek půl dne a za několik tisíc korun se opravdu nevyplatí.

Petr Sehnoutka, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme