Počet mrtvých na českých silnicích zřejmě poprvé v historii klesne pod 700

Při nehodách na českých silnicích zatím letos zahynulo 679 lidí. To je nejméně od doby, kdy policie vede své statistiky, tedy od 70. let minulého století, a o 28 méně než před rokem. Předloni zemřelo dokonce o 74 lidí víc.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Záchranáři u nehody

Záchranáři u nehody | Foto: Hasičský záchranný sbor MS kraje

Přelom roku nepatří na silnicích k nejrizikovějším obdobím, a tak je podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila pravděpodobné, že mrtvých bude poprvé v historii méně než 700.

„Je 679 usmrcených a nepředpokládám, že by došlo k nějaké mimořádné události. Celá řada občanů má dovolené a připravují se doma na Silvestra. Pokud cestovali, tak už dříve,“ řekl Tržil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Statistiky smrtelných nehod rozebraly Ozvěny dne Radiožurnálu s šéfem dopravní policie Leošem Tržilem

Na počátku tisíciletí byl počet obětí dopravních nehod skoro dvojnásobný. Například v roce 2000 zaznamenaly policejní statistiky 1336 mrtvých, v roce 2003 pak 1319.

Ke snižování počtu smrtelných nehod podle Tržila přispěla opatření v oblasti prevence, lepší dopravní infrastruktura i postupná obnova vozového parku. Zlepšila se také činnost policie a mění se i chování řidičů.

„Dopravně-bezpečnostní akce jsou vyhlašované v návaznosti na specifika jednak období, jednak regionů, spoluobčané tomu věnují pozornost a nejsou k tomu pouze kritičtí, ale chovají se podle rad a doporučení, ať už médií nebo meteorologů,“ doplnil Tržil.

Na druhé straně podotýká, že aby se Česko vyrovnalo vyspělým zemím Evropy, jako je například Německo, pak by počet obětí musel klesnout pod 500.

„Je potřeba říct, že k řadě nehod s vážnými následky došlo zcela zbytečně, kdy to byla jenom otázka nepozornosti, vnímání, na jakém vůbec jedu vozidle a jak s ním máme jet. Pokud se díváme do analýz, tak za řadou případů už není hrubé porušení pravidel silničního provozu, ale je to nezkušenost, nevěnování se řízení, nepozornost.“

Nejvíc obětí bylo v srpnu, nejméně v únoru

Oficiálně sice i nadále vévodí statistikám rychlost, ale ne rychlost nad limity, ale takzvané nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu komunikace. Další častou příčinou smrtelných kolizí bylo vjetí do protisměru.

Nejhorším letošním měsícem z hlediska smrtelných nehod byl srpen, kdy zemřelo 74 lidí, v červnu a v červenci zahynulo 66 lidí. Naopak nejméně mrtvých - 29 - napočítali policisté únoru.

Nejtragičtějším dnem uplynulého roku byla neděle 19. srpna s deseti usmrcenými, v sobotu 21. července přišlo o život osm lidí. Počet dní, kdy nezemřel při nehodách žádný člověk, se oproti loňsku zvýšil o jeden na 66.

Tradičně nejvíc umírá řidičů osobních aut, je jich ale méně než před rokem. Varující je podle Tržila rostoucí počet řidičů jednostopých vozidel, a to nejen motorkářů, ale také cyklistů.

„Málo používají bezpečnostní prvky, jako jsou helmy. Ukazuje se, že na jednoho usmrceného cyklistu s helmou na hlavě je devět usmrcených bez helmy,“ upozornil šéf dopravních policistů.

Petr Jansa, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme