Podle ŘSD nebylo možné, aby do miliardového tendru na opravu D1 firmy zasáhly

Chystaná obří rekonstrukce nejdůležitější tuzemské dálnice D1 ještě nezačala a už ji provázejí pochybnosti. Radiožurnál zjistil, že do podmínek výběrových řízení na stavební práce mohly zřejmě zasahovat zainteresované firmy. Obeslal je totiž profesor František Lehovec z ČVUT v Praze, kterého vedení Ředitelství silnic a dálnic požádalo o odborný posudek, případně upravení podmínek, aby výběr stavebních společností nebyl diskriminační. ŘSD prý už věc prošetřilo. Podle jeho ředitele nebylo možné, aby firmy do tendru zasáhly.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1 - prasklá vozovka

Dálnice D1 - prasklá vozovka | Foto: Pavel Pavlas

Stát chtěl, i na základě doporučení protikorupčních organizací, při přípravě tendru oslovil akademiky, v tomto konkrétním případě to byli akademici z pražského ČVUT a Univerzity Pardubice, kteří by pomohli odstranit některé možné diskriminační požadavky v tendrech. Konkrétně u modernizace D1, stavby poslední části D1 u Přerova a dvou nových úseků jihočeské dálnice D3.

Profesor František Lehovec ale žádost obratem přeposlal mimo jiné zástupcům soukromých stavebních firem a laboratoří. Sám na tom nevidí nic divného. Podmínky chtěl konzultovat s každým, kdo mu poskytne užitečné informace.

Přehrát

00:00 / 00:00

Případem se zabýval reportér Českého rozhlasu Petr Sehnoutka

„Já když připravuji zadávací podmínky, tak záležitost samozřejmě můžu konzultovat s každým, kdo mi nějakou užitečnou informaci poskytne. V žádném případě to nemůže znamenat, že by jejich názory mohly být bez nějakých korekcí nebo nějaké revize akceptovány," hájí se akademik.

Ředitelství silnic a dálnic prý celý postup prozkoumalo a údajně nebylo nakonec možné, aby firmy do tendru zasáhly. Říká to alespoň šéf ŘSD David Čermák.

„ČVUT na základě požadavků ministerstva dopravy odevzdalo své výstupy už 8. května a mail, který jsem od Radiožurnálu obdržel, byl adresován až 15. května. Takže nemohlo dojít k žádnému ovlivnění těch připomínek, které byly součástí dokumentů ČVUT odevzdány.

Jinými slovy podle Ředitelství silnic a dálnic ČVUT nejdříve odevzdalo své úpravy státu, otázkou ale zůstává, proč by za této situace profesor Lehovec požádal firmy o připomínky až poté, co ty své odevzdal státu.

Do miliardového tendru na opravu D1 mohly zasahovat firmy, Dobeš to prověří

Číst článek

Radiožurnál má ale důkaz, že se do připomínek zasahovalo až po 8. květnu. Tedy po datu, o kterém mluvil David Čermák. Jedna věc je ale datum, druhá pak princip, že něco takového je vůbec možné. Na to upozorňovalo i protikorupční sdružení Oživení.

Hlavní problém je stále v tom, že některé stavební firmy se nemají dostat, byť jen ke znění zadávací dokumentace, na miliardové tendry. To se pak mohou ty ostatní ozvat, že tuto možnost neměly a že tak soutěž nemohla být rovná. Nemluvě o tom dát některým firmám vůbec možnost do tendru zasáhovat.

Pak je tu i otázka, kdo zaručí, že tyto zásahy jsou ve prospěch státu a ne ve prospěch firem, kterým jde v první řadě o přežití a tedy zisk.

„Já jsem s panem profesorem Lehovcem hovořil, protože ta informace byla velmi znepokojivá. V každém případě i přesto, že nemohlo dojít k ovlivnění těch připomínek, reakce ČVUT považuji za velmi nešťastné. Poprosil jsem pana Lehovce, aby dokumenty, které budou zpracovány pro ministerstvo dopravy, nebyly bez jeho vědomí nikdy šířeny dál.

Stát ale stále nevyvrátil, že firmy do těchto tendrů mohly zasahovat. Důkazy, které má k dispozici Radiožurnál, hovoří jasně. Zásahy do dokumentací byly i po datu, o kterém ředitel Čermák hovořil. Opravené podmínky byly navíc na portálu veřejných zakázek vyvěšeny až poté, co profesor Lehovec požádal firmy o jejich připomínky.

Modernizace dálnice D1 | Foto: ČTK

Petr Sehnoutka, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme