Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání je pro rezort školství prioritou, domnívá se expertka

V Lichtenštejnském paláci v Praze se dnes uskutečnila panelová diskuze, která se zabývala otázkami zajištění rovného přístupu dětí v České republice ke vzdělání a situací romských dětí, jejichž počet ve speciálních školách je mnohonásobně vyšší než zastoupení Romů v české společnosti. Diskuze se zúčastnila také předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková, která připouští, že v praxi každé dítě v Česku rovné právo na vzdělání nemá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zápis do škol (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Hlavní závěr té dnešní debaty byl takový, že se ministerstvo školství jasně vyjádřilo v tom smyslu, že opravdu bude podporovat rovné příležitosti ve vzdělávání, že toto téma je prioritou pro nové vedení ministerstva, a že se bude opravdu intenzivně zabývat tím, jak celý český vzdělávací systém posunout směrem k větší kvalitě. A jedním z kritérií kvality je větší spravedlivost a otevřenost vzdělávacího systému,“ řekla Laurenčíková, bývalá náměstkyně ministra školství, v Ozvěnách dne.

Panelové diskuze v Lichtenštejnském paláci se účastnili zástupci nevládních organizací, škol i odborných asociací. Podle Laurenčíkové věří, že ze strany ministerstva školství nejde jen o prázdný slib, ale o jasný závazek a ministerstvo představilo konkrétní kroky, které by měly směřovat k tomu, že se systém opravdu začne měnit.

Přehrát

00:00 / 00:00

laurencikova

„Pan první náměstek z ministerstva zmínil, že ministerstvo chystá změnu financování regionálního školství, základního školství, předškolního vzdělávání tak, aby do budoucna, pokud dané dítě potřebuje větší míru podpory, aby na ni mělo finanční nárok. Aby školy takovou tu konkrétní podporu, ať už jde o asistenta, či nějaké doučování či nějakou speciální pomůcku, tak aby školy měly na to zajištění takovéto podpory finance,“ podotkla Laurenčíková.

„Rozuměla jsem tomu tak, že ministr školství počítá s tím, že současný systém financování regionálního školství není vyhovující, a že bude připravovat reformu tohoto financování tak, aby toto financování bylo do budoucna efektivnější právě s ohledem na potřeby znevýhodněných dětí,“ doplnila Laurenčíková.

Šéfka České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání připustila, že formálně – z hlediska zákonů – má každé dítě v Česku rovné právo na vzdělání, v praxi tomu tak ale není. V případě romských dětí většina z nich nemá ranou péči a kvalitní předškolní přípravu, příčin dnešního stavu je však podle ní vícero.

„Je to skutečně tak, že školský zákon deklaruje, že každá spádová škola v podstatě má ze zákona povinnost nabídnout kvalitní vzdělání všem dětem, realita je bohužel jiná. A těch důvodů, proč ta realita je jiná, je několik,“ pokračovala Laurenčíková s tím, že je například nutné připravit pedagogy na individuální podporu a vzdělávání, změnit systémy financování a poradenských služeb a zaměřit se více na diagnostiku směrem k popisu toho, co dané dítě potřebuje.

Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme