Podvodné firmě už naletěly desítky majitelů ochranných známek

Podnikatelé pozor! Až vám do schránky dorazí dopis od "Agentury pro ochranné známky" s tím, že máte za obnovení ochrany svých značek a log zaplatit 15 tisíc korun, papír raději hoďte do koše. Nejde totiž o žádný oficiální úřední dokument. Tato společnost vymyslela způsob, jak z firem dostat šestinásobek běžné ceny za obnovení ochranné známky, i když přitom ze zákona nic takového dělat nemůže, a peníze tak přijdou vniveč. Vše přitom na první pohled vypadá docela nevinně.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podnikatelé /ilustrační obrázek/ | Foto: Comstock Images

Své o této firmě vědí už stovky společností. Třeba velký hypermarket, prodejce nových aut nebo továrny vyrábějící známé sýry nebo čokolády. Vybraným firmám přijde do schránek dopis nazvaný Upozornění, který na první pohled vypadá jako úřední dokument. Vyzývá k zaplacení 14 800 korun za obnovení ochranné známky na dalších deset let. A už tady je první zádrhel.

„Agentura pro ochranné známky s.r.o nabízí provedení této obnovy, ale za trošku hodně vysokou částku, která se blíží 15 tisícům, a ještě by chtěli za další třídy další příplatky. Přičemž obnovení ochranné známky stojí ve správních poplatcích 2500 korun,“ upozorňuje Vladimír Kloz z Úřadu průmyslového vlastnictví.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kauzu sleduje reportér Radiožurnálu Petr Sehnoutka

V záhlaví tohoto upozornění je uvedena Agentura pro ochranné známky s.r.o. A to je další háček.

„Agentura pro ochranné známky není vůbec českým subjektem, což si mnozí neuvědomují díky tomu s.r.o. Ale to s.r.o tam je jenom domalováno a je to společnost se sídlem ve společenství Dominika,“ , dodává Kloz.

Nikoliv upozornění, ale smlouva

Nikoho teď už ani nepřekvapí, že nejde o upozornění, ale o smlouvu. Lidé se podpisem například zavážou k tomu, že v případě sporu rozhodne arbitráž podle zákonů Švédska. Spor přitom velmi pravděpodobně nastane. Firma totiž nemůže v této branži působit, protože jde o vyhrazené podnikání. Co to znamená, vysvětluje šéf Komory patentových zástupců František Kania.

„Tak jako před soudem může klienta za úplatu zastupovat pouze advokát, tak majitele ochranné známky může před Úřadem průmyslového vlastnictví zastupovat pouze patentový zástupce. Aby se člověk stal patentovým zástupcem, musí mít vysokoškolské vzdělání, alespoň tři roky praxe v oboru, musí složit profesní zkoušky a musí složit slib do rukou předsedy komory,“ vyjmenovává Kania.

Na Úřad průmyslového vlastnictví tak sice již dorazila necelá stovka žádostí zprostředkovaných touto firmou, úřad je ale musí odmítat.

Dopis nazvaný Upozornění vypadá na první pohled jako úřední dokument

„Ta firma není zapsána v rejstříku patentových zástupců, čili pokud provádí za úplatu komerčně zastupování majitelů ochranných známek, tak nelze těm jejím úkonům přiznati právní účinky,“ vysvětluje Vladimír Pítra z úřadu.

Jinými slovy - firmy si musí obnovit známky znovu buď přes patentového zástupce, nebo samy za dva a půl tisíce. Navíc to je relativně jednoduchá záležitost.

„Úkon je celkem jednoduchý, stačí ať už tedy zavolat na Úřad průmyslového vlastnictví a požádat o informaci, jak se to má udělat, nebo vzít papír a na úřad poslat jednu větu: ‚Žádám o obnovu ochranné známky číslo…‘ a jeho podpis,“ popisuje Vladimír Kloz.

Radiožurnál se snažil získat stanovisko Agentury pro ochranné známky, ta ale i přes příslib žádné nedala. Případ vyšetřuje pražská hospodářská kriminálka pro podezření z trestného činu podvodu. O pomoc policisté požádali také Interpol.

mta, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme