Počet falešných reklam roste. Podvodníci s cílem vysát cizí bankovní účet lákají na snadné výdělky

Na internetu přibývá falešných reklam, které s tvářemi celebrit lákají na luxusní nebo neobvyklé zboží. Výjimkou ale nejsou ani inzeráty na domněle výnosné investice, které zneužívají jmen velkých společností. Cílem podvodníků je se skrze tyto reklamy dostat k cizím bankovním účtům a připravit oběti o peníze.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

snímek obrazovky z podvodného webu, který láká z lidí peníze s pomocí falešného rozhovoru s premiérem Babišem (ANO)

Snímek obrazovky z podvodného webu, který láká z lidí peníze s pomocí falešného rozhovoru s bývalým premiérem Andrejem Babišem (ANO) | Zdroj: iROZHLAS.cz

Podvodné reklamy zneužívají nepozornosti lidí na internetu. Nejčastěji se objevují na sociálních sítích, YouTube kanálech nebo v seznamovacích aplikacích. Pracují s tím, že lidé při rychlém procházení příspěvků nezaznamenají škodlivý obsah a na podvodnou reklamu zareagují, aniž by pojali podezření. Jedná se například o nabídky podvodných investic nebo dnes populárních kryptoměn. Společnosti Accenture a Cardif vypracovaly o těchto podvodných reklamách studii.

Policie chce varovat seniory před podvodníky, do boje vyšle telefonního robota

Číst článek

„Česky psaným textem bez gramatických chyb zobrazují velmi lákavé připisování peněz na bankovní účet. Často bývají i lokalizovány, tedy odkazují na osoby z vašeho okolí, které zázračně zbohatly. Je tedy obtížné rozpoznat, že se jedná o podvrh,“ uvedl ředitel Cyber Fusion Centra Accenture Michal Merta.

Zneužívají osobnosti

Podvodníci pro své intriky často zneužívají známých osobností, které o tom nemají tušení. Příkladem je falešná reklama na nový projekt skupiny ČEZ. Ta s pomocí fotografie bývalé ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) lákala na získání až 200 tisíc korun měsíčně. 

Nemusí jít ale jen o známé osobnosti. Podvodníci často využívají velkých a osvědčených společností. V současnosti se někteří z nich vydávají za pracovníky České pošty.

„Pokud někdo prodává svůj majetek například na internetovém bazaru, tak se mu podvodník ozve jako případný zájemce s tím, že si dané zboží nemůže sám vyzvednout, ale že pošle kurýra České pošty, který prodejci předá peníze. K tomu, aby došlo k nějakému ‚spárování plateb‘ a kurýr mohl daný artikl vyzvednout, chce po prodejci, aby nejdříve někam na internet zadal číslo své platební karty,“ vysvětlil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Nebezpečí pochybných reklam se lze vyhnout tak, že se na ně neklikne. V případě, že se někdo obětí podvodu ale přece jen stane, je zde řešení. „Pokud naletíte na podvod týkající se vašeho bankovního účtu, tak se rozhodně obraťte přímo na vaši banku. Banky jsou na tyto situace dobře zařízené, mají celá vyšetřovací oddělení a velmi pravděpodobně jsou schopné vám ztracení peníze vrátit,“ poradil bezpečnostní expert počítačové školy Gopads Ondřej Ševečka.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme