Podzemní železnice v Praze za 20 let? Optimistický odhad, ukazuje historie

Praha v pondělí představila ambiciózní plán podzemní železnice Metro S. Vlaky by měly jezdit tunely až do centra města. První cestující by mohli podle magistrátu začít trať využívat už za dvacet let. Jak už ale ukazuje zkušenost s jinými dopravními stavbami v hlavním městě, dvacet let může být velmi optimistický předpoklad. Přinášíme přehled těch největších projektů.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plánek podzemní železnice v Praze.

Plánek podzemní železnice v Praze. | Foto: DPP Praha

Silniční okruh kolem Prahy

Pražský obchvat nebo také Pražský okruh je projekt na výstavbu dálnice, který měl za cíl odvést dopravu z centra hlavního města. O jeho vybudování se začalo mluvit už ve 30. letech 20. století, za okupace ho chtěli stavět nacisté, kterým k realizaci plánů nedošlo kvůli druhé světové válce.

Praha chce vlaky schovat pod zem. První cestující by se mohli 'Metrem S' svézt za 20 let, tvrdí

Číst článek

Po válce byl německý návrh mírně upraven, aby byl úspornější, po roce 1950 byl ale zastaven úplně.

K výstavbě se vrátil komunistický režim až na konci 70. let. V roce 1983 byl zprovozněn první úsek mezi Slivencem a Třebonicemi. O rok později se otevřela část mezi Satalicemi a Běchovicemi. Do roku 2010 bylo postupně zprovozněno dalších šest úseků. Nejméně čtyři další ale ještě zbývají a celý projekt nebude pravděpodobně dokončen před rokem 2023.

Městský okruh v Praze, Lochkovský tunel | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Tunelový komplex Blanka

O vedení části Pražského městského okruhu mezi Špejcharem a Argentinskou ulicí se uvažovalo už od konce 70. let 20. století. Kvůli řadě námitek ale bylo v roce 1989 od této varianty upuštěno.

Praha hledá nového správce Blanky, nabízí 600 milionů korun

Číst článek

V roce 1993 vybrala odborná komise tři varianty projektů: Hana, Dana a Blanka. Nakonec doporučila variantu Dana a jako zálohu Hana. Kvůli pozdějším námitkám ovšem byla varianta Dana smetena ze stolu a v roce 1996 definitivně „zvítězila“ Blanka.

Výstavba tunelu začala v roce 2007. Kvůli řadě problémů - včetně financování projektu či výměny kabelů těsně před dokončením - došlo několikrát k posunutí termínu otevření tunelu. První auta měla tunelem projet už na konci roku 2012. Poté bylo spuštění odsunuto na jaro 2014 a duben 2015. Nakonec byl otevřen 19. září 2015.

Tunel Blanka v provozu | Foto: Kamila Schusterová

Linka metra D

O čtvrté lince metra uvažovali projektanti už na přelomu 60. a 70. let 20. století. Přechodně pražský magistrát uvažoval také o povrchové variantě, kterou by zajišťovalo takzvané lehké metro.

Stavba metra D začne v úseku Pankrác - Olbrachtova. Bude nejsnazší získat potřebné pozemky

Číst článek

Provozování dvou různých druhů dopravy by ale bylo finančně náročné a složité, proto se v roce 2009 Dopravní podnik hlavního města Prahy vrátil k projektu klasického metra, které by spojovalo Pankrác a Písnici.

O tomto plánu se ale začalo mluvit už v roce 1987 a poté celá devadesátá léta. V říjnu 2013 Rada hlavního města Prahy schválila první etapu stavby mezi Pankrácem a Depem Písnice. Od roku 2015 se také počítá s tím, že na nové lince budou jezdit vlaky bez strojvůdce.

Na začátku roku 2017 náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) informoval, že stavba prvního úseku by měla začít na podzim 2018. Konec je očekáván do roku 2023.

Pražské metro (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Rychlodráha na letiště

Projekt, který má propojit rychlodráhou Prahu a Kladno s odbočkou na letiště v Ruzyni, vznikl už v 90. letech. V roce 1999 podpořilo vznik i ministerstvo dopravy. Praha už dokonce v roce 1996 s tím, že bude hotový v roce 2004.

Vznikl i plán na prodloužení metra linky B ze Zličína nebo linky A z Dejvické, ale ten byl odsunut jako nevýhodný. Stavba stále nezačala, a to přesto, že jak pro Prahu, tak pro Středočeský kraj je rychlodráha prioritou.

Rychlodráha na pražské letiště má být hotová v roce 2024. Ťok ji chce vést v tunelu

Číst článek

V roce 2007 vznikly čtyři varianty řešení. V roce 2008 došlo k prezentaci projektu Modernizace trati Praha – Kladno s připojením na letiště Ruzyně. V lednu 2009 byla ale stavba odložena o dva roky.

V roce 2011 se ministr dopravy Pavel Dobeš (Věci veřejné) a středočeský hejtman David Rath (ČSSD) dohodli, že první postaví úsek z Veleslavína k letišti Ruzyně. Dostavěn měl být v roce 2015. Ani toto se ale nepodařilo.

Správa železniční dopravní cesty má do konce roku 2018 vypsat novou architektonickou soutěž na podobu stanic a první část rekonstrukce by měla začít do roku 2020. Celý projekt by pak měl být hotový do roku 2027.

Letiště Václava Havla, Praha | Foto: Filip Jandourek

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme