Pohodlná služba i nepřítel taxikářů. Co je to Uber a proč by kvůli němu někdo chtěl blokovat Prahu?

Pražští taxikáři hrozí blokádou, jiná velkoměsta ji zakazují. Všude se rozvířila debata, zda mít, či nemít Uber. Služba sklízí po světě nevídaný úspěch, ale i kritiku ze strany taxikářů, regulačních orgánů a zákonodárců. Ti argumentují existencí dvojího metru. Společnost se ale brání tím, že poskytuje službu sdílené ekonomiky a řidiči plní povinnosti jako každý jiný živnostník. Přinášíme odpovědi na otázky, které se problému týkají.

Otázky a odpovědi Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Uber

Uber | Zdroj: Reuters

Co je to Uber a jak funguje?

Jako taxislužba. Prostřednictvím mobilní aplikace Uber propojuje cestující s řidiči na základě GPS informací. Obě strany tak znají svoji polohu i to, za jak dlouho auto dojede do cíle. Mimo to zákazník ví, kdo pro něj přijede - aplikace mu odhalí křestní jméno řidiče, jeho fotografii, část SPZ, typ automobilu a hodnocení, za něž šofér vděčí lidem, které vozí.

Přečtěte si komentář 'Uber vs. Londýn, Londýn vs. lid' k aktuálnímu dění kolem služby, který napsal Michal Zlatkovský

Za jízdu v Uberu je možné platit kartou, kterou je možné propojit se zákazníkovým profilem přímo v aplikaci, nebo - pouze v některých zemích - hotově. V závislosti na obsazenosti aut služba nabízí zákazníkům vozy v různých úrovních. V Česku je nejvíce známý Uber Pop, což je nejlevnější ze tří nabízených možností. 

Druhou, dražší možností, je Uber Select, nejdražší pak Uber Black. Zde už zákazníka vyzvedávají novější a o poznání luxusnější automobily. Jak uvádí Uber, ve variantě Black řídí auto profesionální řidič v obleku.

Taxikáři napadli na letišti řidiče Uberu. 'Kde máte taxametr? Jste ilegální transport!' křičeli

Číst článek

V jiných zemích je možné setkat se také s dalšími druhy jízdy. Především v USA si můžete zavolat také Uber XL, který odveze až šest cestujících, či Uber Pool, což je možnost, při které sdílíte vaši cestu, stejně jako náklady na ni, s dalšími cestujícími.

V případě, že si zákazník v autě něco zapomene, umožní mu aplikace obratem řidiče kontaktovat. Pokud si zapomene zrovna telefon, najde kontakt na řidiče v potvrzení o jízdě, které přijde každému zákazníkovi po využití služby na e-mail.

Kde služba funguje?

Ve velkoměstech po celém světě. Největší zastoupení má Uber v Severní Americe, odkud se rozšířil. V některých městech - například v New Yorku či San Francisku - přitom takřka nahradil klasické taxislužby.

V Evropě si Uber můžete zavolat ve 115 městech, v Česku je to pak jen Praha. Trend neminul ani Blízký východ, kde se můžete se službou svézt třeba v jordánském Ammánu nebo libanonském Bejrútu. V Africe své služby nabízí například v Nairobi, Lagosu nebo Kapském městě. A rozsáhlou síť má Uber také v Asii nebo Austrálii.  

Co odpůrcům Uberu vadí?

To, že podle nich nemá stejné povinnosti jako klasické taxislužby. Třeba českým taxikářům, kteří proti Uberu několikrát v posledních týdnech protestovali u Letiště Václava Havla, vadí, že pro Uber jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry.

Londýn neprodlouží Uberu licenci. 'Všichni musí hrát podle stejných pravidel,' řekl starosta

Číst článek

Londýnský úřad zodpovědný za dopravní systém (TfL) zase oznámil, že společnosti neobnoví licenci, protože praktiky podniku představují bezpečnostní riziko pro veřejnost.

V Česku se v minulosti objevily také argumenty, že řidiči, kteří pro službu jezdí, neplatí daně tak, jak by měli. To ovšem Uber odmítá. Mluvčí společnosti v České republice pro iROZHLAS.cz vysvětlila, že se na řidiče vztahují stejná pravidla jako na jakékoliv jiné živnostníky.

„Každý řidič musí mít živnostenské oprávnění a musí mít IČO a stejně jako každý jiný živnostník musí sám platit daně a je za to zodpovědný. My jim poskytujeme skrze třetí strany daňové poradenství. Ale důležité a zásadní je, že každá transakce je zaznamenatelná a dohledatelná, takže daňový úřad může zpětně dělat kontroly a je poměrně snadné zjistit, kdo platí a neplatí daně,“ uvedla Miroslava Jozová.

Kde se už s Uberem nesvezete?

Mimo zmiňovaný Londýn, kde službě vyprší licence na konci září, Uber dojezdil už například ve Španělsku, Dánsku, Maďarsku a řešil spory o regulaci v několika státech USA. Původně Uber fungoval také v Brně, kvůli soudům však přerušil činnost.

Uber v Brně dál nesmí jezdit. Vrchní soud zrušil předběžné opatření jen jedné flotile služby

Číst článek

Krajský soud v Brně vydal letos předběžné opatření, kterým zakazuje společnosti Uber poskytovat v Brně svoji službu. Původní opatření Vrchní soud v Olomouci zrušil kvůli nedostatečnému odůvodnění a vrátil případ do Brna, tam soud znovu vydal předběžné opatření. Společnost ve městě nesmí jezdit kvůli tomu, že porušuje vyhlášku o taxislužbách i silniční zákon.

Uber před pár dny oznámil konec svého působení také například v kanadské provincii Québek. Generální ředitel aktivit Uberu v Québeku Jean-Nicolas Guillemette uvedl, že firma v této provincii ukončí provoz 14. října. Podnik podle televize CBC již dříve upozornil, že nové regulační předpisy ohrožují jeho schopnost pokračovat v Québeku v provozu.

Kdo může jezdit pro Uber?

Člověk, kterému je přes 21 let, má občanský průkaz nebo pas, řidičské oprávnění, čistý výpis z trestního rejstříku a poskytne společnosti výpis z bodového hodnocení řidiče.

Taxikáři na protest proti Uberu chystají pomalou jízdu v koloně po jedné z pražských ulic

Číst článek

Řidiči společnosti jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy kolem 2000.

Uber na své internetové stránce také uvádí minimální požadavky na automobily. Ty musí být vyrobeny nejpozději v roce 2002, čtyřdveřové, v dobrém stavu, bez reklamních polepů, musí mít nejméně pět bezpečnostních pásů a technický průkaz. Co se týče pojištění, všichni řidiči podle společnosti musí mít povinné ručení.

Existuje nějaký kontrolní mechanismus řidičů?

Ano. Aplikace umožňuje zákazníkům, kteří s daným řidičem jeli, ohodnotit jízdu. Uber má pětihvězdičkový systém, který umožňuje zpětnou vazbu. Zákazník může řidiče ohodnotit hvězdičkami, ale také ho ocenit nad rámec systému za dobré služby či bezchybnou navigaci. Naopak je možné vyplnit také stížnost, kde nespokojený cestující může přímo napsat, co se mu na jízdě nelíbilo.

„Když řidiči klesne hodnocení pod 4,5 hvězdičky, je to pro nás hranice, kdy se řidičů ptáme, z jakého je to důvodu, dáváme jim rady, jak se chovat, pečovat o auto. Když ale vidíme, že hodnocení je pod 4,5 delší dobu nebo dlouhodobě klesá, potom ho z aplikace můžeme vyřadit,“ uvádí Jozová.

Dominika Píhová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme