Pojišťovna musí klienty BG Travel odškodnit, míní asociace CK

S tím, že některé cestovní kanceláře krachují, mají lidé v České republice už letité zkušenosti. Většina už si asi také kontroluje, zda je CK pojištěná. Nyní se ale ukázalo, že ani to nemusí být postačující. Pojišťovna Generali totiž nevyplatí několika stovkám klientů kanceláře BG Travel peníze za neuskutečněné zájezdy. Důvodem je prý nedostatečný limit pojištění.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zkrachovalá cestovní kancelár BG Travel v Jablonecké ulici v Liberci v době vyhlášení úpadku stále nabízela zájezdy

Zkrachovalá cestovní kancelár BG Travel v Jablonecké ulici v Liberci v době vyhlášení úpadku stále nabízela zájezdy | Foto: Ivana Bernáthová | Zdroj: Český rozhlas

Pojišťovna Generali argumentuje tím, že cestovní kancelář BG Travel byla pojištěná jen na 120 tisíc korun a to je mnohem méně, než pojišťovnu stálo zajištění návratu klientů z Bulharska.

Mezi těmi, kteří k moři ani neodletěli, je Kateřina Bušková z Teplic. Za rodinnou dovolenou přitom zaplatila 21 tisíc korun. „Den před odletem jsem se dozvěděla, že nikam neletíme,“ řekla Radiožurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ozvěn dne byla Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

O své peníze ale Buškovi přijít nechtějí. Kromě trestního oznámení na majitelku BG Travel Marcelu Pavelkovou zvažují i další kroky.

„Rozhodně vyzkouším zapojit se do insolvenčního řízení a nějakým způsobem bych chtěla ještě řešit celou věc s Generali. Protože mě překvapilo, že oni věděli, že je cestovka podhodnocena, že není dostatečně pojištěná, ale čekali, co se z toho vyvine, a do poslední chvíle se tvářili, že je všechno v pořádku,“ uvedla Kateřina Bušková.

Radiožurnálu přiznala, že ji nenapadlo ověřovat si pojištění cestovní kanceláře, pokládala to prý za samozřejmost.

Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur v Ozvěnách dne upozornila, že se v tomto případě může jednat o podvodné jednání majitelky BG Travel Marcely Pavelkové.

„Ona vědomě navýšila realizované objemy zájezdů oproti plánovaným. Nicméně zákon i v případě podvodného jednání hovoří naprosto jasně, že pojišťovna není oprávněná odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši, přestože se dozví, že CK poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné,“ vysvětlila.

Pojišťovna by měla vyplatit i neuskutečněné zájezdy

Petříčková také odmítla argumentaci pojišťovny Generali, že je vinou nedokonalé české legislativy, že klienti nejsou stoprocentně chráněni. „Podle našeho názoru to tak rozhodně není,“ řekla.

„Profesní zákon pro podnikatele v cestovním ruchu v tomto směru hovoří jasně. Rovněž pojišťovna má jak před uzavřením pojištění, tak i během pojistného vztahu přístup ke všem dokladům, které souvisejí s pojištěním zájezdu. Podle nás je odborným garantem pojištění jednoznačně pojišťovna,“ zdůraznila.

Připomněla, že výše pojistné částky je stanovena zákonem: „Pojištění se sjednává na pojistnou částku minimálně 30 procent ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdu. Nebo 30 procent tržeb, které byly realizovány v předchozím roce.“

Přestože pojišťovna Generali říká, že náklady na návrat turistů do vlasti už vysoce překročily limit plnění, který si cestovní kancelář určila, podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur by měla vyplatit i peníze za neuskutečněné zájezdy.

„Protože pojišťovna je tím odborným garantem a jako jediná má přístup ke všem podkladům. V případě, že zjistí, že CK vědomě poskytla nepravdivé a neúplné podklady, pak se také pojišťovna může domáhat náhrady škody. A to na CK, nikoli na klientech,“ uvedla.

Právník DTest: Pokusíme se pomoci s hromadnou žalobou

Také Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest, v Odpoledním Radiožurnálu upozornil, že pojišťovny mají řadu možností, jak cestovní kanceláře kontrolovat, případně s nimi neuzavírat smlouvy.„Cestovní kancelář, která nemá s pojišťovnou smlouvu, nesmí podnikat na trhu,“ zdůraznil.

Borovička také zdůraznil, že stejně jako asociace cestovních kanceláří s výkladem pojišťovny Generali nesouhlasí. Připomněl, že zejména z evropské směrnice vyplývá, že klient by měl být stoprocentně odškodněn.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pojištění cestovních kanceláří jsme v Odpoledním Radiožurnálu mluvili s Milošem Borovičkou, právním poradcem časopisu dTest.

„V dnešní době záleží na tom, kdo má lepšího právníka a kdo si lépe svůj názor oargumentuje. My se budeme snažit vytvořit nějakou iniciativu a pomoci klientům nějakou hromadnou žalobou. Ale to se uvidí až po právních analýzách,“ řekl.

Gabriela Hauptvogelová, Martin Mašek, bre, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme