Pojišťovny nesmí krátit plnění klientům zkrachovalých cestovek, rozhodl soud

Klienti zkrachovalých cestovních kanceláří by měli dostávat plnou cenu svých neuskutečněných zájezdů. Ve sporu proti pojišťovně Generali o tom pravomocně rozhodl soud. Mohla by tím skončit praxe některých pojišťoven, které plnění krátily s odůvodněním, že cestovní kancelář byla údajně podpojištěná. Pojišťovna Generali s tím však nesouhlasí, poukazuje na špatně nastavená pravidla a tvrdí, že verdikt nelze brát jako precedens.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přílet turistů zkrachovalé CK Globaltour. Na ruzyňském letišti na ně čekali zastupci pojišťovny, která se postarala o návrat Čechů do vlasti | Foto: Klára Bílá

Klienti zkrachovalé kanceláře I. Parkam Holidays původně dostali zpátky jen něco přes polovinu zaplacené částky, kolem deseti tisíc korun. Soud rozhodl, že teď mají nárok na celých třiadvacet tisíc, tedy plnou výši ceny zájezdu.

„Evropský soudní dvůr zcela jednoznačně říká, že zákazník, který podepíše cestovní smlouvu, musí dostat zpátky všechno. Pak byla jen otázka toho, zda český zákon skutečně z hlediska textu a systematiky je možné vyložit tak, aby bylo zákazníkovi vráceno všechno,“ říká advokátka Klára Havlíčková, která klienty I. Parkam Holidays zastupovala.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rozsudku, podle nějž má pojišťovna uhradit zmařený zájezd v plné výši, mluvil na Radiožurnálu místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež

Praxi, kdy pojišťovny kvůli údajnému podpojištění nevyplatily klientům zkrachovalých cestovek plnou částku, už dříve označilo za nepřijatelnou ministerstvo pro místní rozvoj. Soud mu teď dal zapravdu.

Pojišťovně Generali se však rozsudek nelíbí. Prý ji nutí platit více, než má ve smlouvě s cestovní kanceláří.

„Podle dostupných informací nám soud přikazuje plnit mimo pojištění, které si cestovní kancelář sjednala, a ukládá tak povinnost odškodnit klienty, namísto toho, aby to učinil stát,“ podotýká mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka s tím, že odůvodnění verdiktu zatím pojišťovna nemá.

Pojišťovna se chce bránit

Obvodní soud podle Cívky také prý pojišťovnu fakticky zbavil práva bránit se dalšími běžnými opravnými prostředky.

„Odvolání totiž není možné jen proto, že se stát rozhodl takzvané bagatelní spory, v nichž jde o částky do deseti tisíc korun, považovat za tak bezvýznamné, že nestojí ani za možnost věcného a řádného přezkoumání. V každém případě se však jedná o individuální rozhodnutí konkrétního soudce a konkrétního soudu, nikoli o precedens,“ říká Jiří Cívka.

Pojišťovna plánuje bránit se mimořádnými opravnými prostředky. Ty by podle Cívky mohly udělat v celé problematice jasno.

Přehrát

00:00 / 00:00

Verdikt okomentovali mluvčí Generali pojišťovny Jiří Cívka a Jan Kratochvíl u občanské iniciativy Stop krachům cestovek!

„Stejně tak jako žaloba, kterou jsme v lednu podali na ministerstvo pro místní rozvoj. Českou republiku v ní žalujeme pro poškození dobrého jména a nekalé soutěžní jednání,“ dodává Cívka.

Tak jako mluvčí pojišťovny, i místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jan Papež poukazuje na to, že jeden rozsudek ještě neznamená, že v podobných případech musí rozhodnout stejně každý soudce, považuje ho však za dobré znamení.

„Především odůvodnění soudce je zajímavé, protože řekl, že ve smyslu toho zákona je pojišťovna povinna platit, protože zákon je postavený jako ochrana spotřebitele. To, si myslím, že je velký signál i pro ostatní. A věřím tomu, že klienti už mohou být v klidu,“ poznamenává Papež.

Chybný systém

Jan Kratochvíl z občanské iniciativy Stop krachům cestovek! jeho optimismus nesdílí. Chyba je prý v systému a rozsudek ji neodstranil.

„Už ta skutečnost, že se poškození klienti musí domáhat jednotlivými žalobami svých práv u soudu, není v pořádku. Signalizuje, že ten systém funguje špatně,“ myslí si Kratochvíl. Zároveň však verdikt považuje za první krok k tomu, aby byla situace narovnána.

Pro cestovní kanceláře se podle místopředsedy ACK ČR Jana Papeže po rozhodnutí soudu nic zásadně nezmění. A pojišťovny – ty si zřejmě budou muset při uzavírání smluv dávat větší pozor.

dovolená u moře | Foto: Jan Rosenauer

„Pro pojišťovny se snad změní to, že budou ostražitější v okamžiku, kdy budou uzavírat pojistné smlouvy s cestovními kancelářemi, především s těmi novými, které nemají žádnou historii, a kde si pojišťovny budou muset lépe prověřit, zda si cestovní kancelář tu pojistku zaslouží,“ podotýká Papež.

Že by se kvůli tomu mělo pojistné zvýšit, a tím pádem by vzrostla i cena zájezdů, si Papež nemyslí – většina pojišťoven prý pojistku vypočítává podle zákona, a není o ní tedy pochyby.

„Pokud by došlo k zdražení pojistného, tak by se určitě nejednalo o nějaké fatální částky. A trh je natolik konkurenční, že předpokládám, že k tomu zdražení nedojde. Dojde samozřejmě k tomu, že se s největší pravděpodobností zvýší ty úplně nejnižší limity a že cestovní kanceláře, které například dělají pouze několik zájezdů za rok, budou mít složitější dialog s pojišťovnami, ale na druhou stranu to je prostě život,“ dodává Papež.

Ministerstvo chystá novelu

Ministerstvo pro místní rozvoj v současnosti připravuje novelu zákona o cestovním ruchu, která by měla vztahy mezi pojišťovnami a cestovními kancelářemi upravit.

„My vítáme, že v tom návrhu je například uveden minimální limit pojištění, protože ten by do jisté míry mohl zabránit situacím, které se tady v minulosti opakovaly. Na druhou stranu pokud by pojišťovny měly plnit bez limitu, budou muset zvážit, zda do budoucna budou vůbec poskytovat cestovním kancelářím zákonné pojištění proti úpadku,“ uzavírá mluvčí Generali Jiří Cívka.

Igor Maňour, Martin Drtina, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme