Pojízdných aut, z nichž se stal administrativně vrak, jsou odhadem tisíce

Tisíce aut nesmějí na silnici, přestože mají platnou technickou kontrolu. Jejich majitelé nedokončili převod, a tak vozidla na začátku měsíce úředníci vyřadili z registru vozidel. Co však s autem, které řidičům fyzicky zůstalo? Registrační značky řidiči vracet nemusí, cesta do pojišťovny je však nemine.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Doprava ve městě (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka PhotoRack

Na začátku roku bylo v takzvaném polopřevodu téměř 800 tisíc aut, v dubnu vyšlo najevo, že zhruba 100 tisíc z nich má stále platnou technickou prohlídku. Do konce června motoristé dokončili registraci jen přibližně u poloviny z nich.

Stále tak jsou auta, která jsou technicky způsobilá vyjet na silnici, ovšem nemají platné doklady. Přesná čísla by měla být známá nejdřív na konci prázdnin. Podle odhadů ministerstva dopravy se může jednat o tisíce aut.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co s auty, která kvůli nedokončenému převodu vypadla z registru, zjišťovala redaktorka Eva Kézrová

Mnozí motoristé zřejmě na úřad nešli záměrně – auto bylo už tak staré, že se jim dokončení registrace nevyplatilo. Teď musí jen vymyslet, jak s autem, které 1. července automaticky administrativně zaniklo, naloží.

O registrační značky se starat nemusí. „Lidé nemají žádnou povinnost značky nosit na úřad nebo hlásit zrušení toho vozidla, protože to se již stalo ze zákona,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Jedním dechem však dodal, že majitelé administrativně vyřazených aut musí dodržet jiný zákon – zákon o odpadech.

„To znamená, jestli to auto je vrak, potom ho musí ekologicky zlikvidovat. Na druhé straně my neřešíme to, co si lidé s takovým autem dělají na svém pozemku, tam ho mít mohou. Samozřejmě platí, že s ním nesmějí na pozemní komunikaci,“ podotkl Neřold.

Likvidace na velký techničák

Firmy specializující se na ekologickou likvidaci aut požadují velký technický průkaz a souhlas majitele. I když ten u aut v polopřevodu v technickém průkaze zapsaný není, podle Radana Volfa – vedoucího provozu jedné z pražských firem – to není problém.

„Je to v takzvaném polopřevodu, je tam někdo jiný, ale mají většinou kupní smlouvu. A když ne, musím jim věřit. Je to podle toho: kdo má velký technický průkaz, je majitel. Tak, jako to je třeba v Německu,“ řekl Volf.

Polopřevod auta je stav, kdy auto původní majitel z registru vozidel již odhlásil, ale majitel nový dosud nepřihlásil. Ve stavu polopřevodu byla často auta v autobazarech nebo vozidla majitelů, kteří se vyhýbali administrativní a ekonomické zátěži spojené s ekologickou likvidací vozu. Ke konci června skončila lhůta, do které mohli majitelé aut převod dokončit. Vozy, u nichž tak neučinili, administrativně zanikly.

Společnosti zabývající se ekologickou likvidací aut totiž nemají možnost nahlédnout do registru vozidel. „Tahle možnost není, ale při zapisování toho vyřazeného vozidla je prováděna kontrola v registru odcizených vozidel,“ dodal Volf.

Do registru vozidel kupodivu nemají přístup ani pojišťovny, a proto ani ony nevědí, která auta po 1. červenci administrativně zanikla.

„Tuto informaci v tuto chvíli jednoznačně nevíme,“ konstatoval Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů. „Samozřejmě jsme o tuto informaci zájem měli, zatím jsme ji nedostali,“ dodal.

Za zákona administrativní zánik automaticky znamená i ukončení povinného ručení, jenže v praxi je to jinak.

Podle pojišťoven je současná situace trochu jiná než původně předpokládal zákon, a protože auta jsou fyzicky schopna vyjet na silnici, budou považovat povinné ručení za platné i nadále a krýt případné škody.

Kdo tedy už skutečně nechce jezdit autem, jehož polopřevod nedokončil, musí povinné ručení zrušit.

„Motoristovi by měl stačit pouze velký technický průkaz, ze kterého bude jasné, že vozidlo se nacházelo k 1. červenci v polopřevodu, a tudíž mu zanikla registrace,“ řekl Povr.

Ale pozor, je to stejné jako při prodeji auta – rozhodující je datum nahlášení pojišťovně, a nikoli datum zrušení, v tomto případě tedy 1. července.

Pokuta až 50 tisíc

Kdo si řekne, že administrativní vymazání mu nebrání v tom, aby autem stále jezdil, měl by vědět, že online přístup do registru vozidel mají dopravní policisté. A ti budou taková auta zastavovat.

„Disponujeme systémy, které automaticky rozpoznávají registrační značky a porovnávají s registrem, takže v danou chvíli nám tam informace takzvaně vyběhne, že vozidlo je vyřazené z provozu, že zaniklo, a samozřejmě na základě toho potom policista vozidlo zastaví a bude je kontrolovat,“ uvedl už dříve ve vysílání Českého rozhlasu šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Řidič může dostat pokutu až dva a půl tisíce korun a ve správním řízení může provozovatel, a většinou tedy i majitel, zaplatit až 50 tisíc korun.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme