Pokuta pro Kapsch by měla být podle Práva 15 milionů Kč denně
Právo se zabývá druhým dodatkem ke smlouvě na spuštění systému mýtného mezi ministerstvem dopravy a firmou Kapsch. Lidové noviny informují o tom, že autorem reklamy na mýtné je společnost Kapsch, náklady na kampaň tají. Exekutoři stále častěji pro peníze dlužníků míří do stavebních spořitelen, informují Hospodářské noviny. Mladá fronta Dnes přínáší výsledky průzkumu Akademie věd, ze kterých vyplývá, že devět z deseti třináctiletých dětí v Česku přiznává zkušenost s alkoholem.
Ministerstvo dopravy se stále neshodlo s firmou Kapsch na definitivním znění druhého dodatku ke smlouvě na mýto v Česku. Deník Právo uvádí, že resort v posledních dnech ještě vystupňoval požadavky a některé z nich Kapsch považuje za nepřijatelné.
Z návrhu nového dodatku podle listu například vyplývá, že Kapsch má za každý den zpoždění výběru mýtného platit státu 15 milionů korun. Původní smlouva přitom stanovila pokutu ve výši pět milionů korun.
Firma Kapsch považuje tak výrazný nárůst penále za nepřijatelný, píše list. Podobně neúměrná je podle společnosti i ministerstvem požadovaná úhrada za provoz dieslových agregátů. Těmi bude muset být dočasně napájeno přes 100 ze 167 mýtných bran.
Bez nového dodatku ke smlouvě o mýtném přitom ministerstvo dopravy odmítá povolit pilotní provoz, který musí předcházet ostrému spuštění elektronického systému mýtného. Dnes resort firmě Kapsch navrhne poslední variantu řešení sporu. Pokud se obě strany nedohodnou, může být start výběru mýta v Česku odložen na neurčito.
Reklamní kampaň na zahájení výběru mýtného v Česku je v plném proudu. Kdo je jejím autorem, firma Kapsch odmítala zveřejnit. Podle Lidových novin je teď ale jasné, že Kapsch nechtěl utrácet za reklamní agenturu a práce na tvorbě kampaně zadal vlastním lidem.
Mediální poradce společnosti Kapsch Evžen Staněk listu řekl, že grafické práce pro reklamní aktivity z větší části vykonávali grafici firmy, dílčí úkony provedla i agentura Médea. Ta ale podle informací Lidových novin jen nakupovala prostor v médiích. Prostředky na reklamní kampaň byly zahrnuty do celkových nákladů na stavbu a provoz mýta, za což Kapsch naúčtuje českým úřadům 22 miliard korun.
"Vynecháním reklamní agentury se mohly ušetřit i stamiliony korun, pokud si ovšem grafici firmy Kapsch neúčtovali stejně jako profesionální tvůrci reklamy," citují Lidové noviny experta na reklamu, který nechtěl zveřejnit své jméno. Kapsch náklady na reklamu odmítá zveřejnit s tím, že jde o obchodní tajemství.
Devět z deseti třináctiletých dětí má zkušenost s alkoholem. Vyplývá to z průzkumu, který Mladé frontě Dnes poskytla Akademie věd. Víc než deset procent dotázaných žáků ze sedmých tříd pražských základních škol dokonce uvedlo, že se v minulém měsíci opili.
Podle autora studie, psychologa Michala Miovského, jsou tato čísla vysoká, podobně to ale vypadá všude ve světě. Miovský tvrdí, že nové je to, že stále přibývá případů, kdy je pití alkoholu u dětí spojeno i s jinými problémy - třeba se šikanou nebo útěky z domova.
V jiném článku Mladá fronta Dnes píše, že na řadě míst, kde jsou dnes supermarkety Delvita, bude brzy prodejna úplně jiného zboží nebo jen zavřené dveře. Všech 96 prodejen Delvita před měsícem koupila německá Billa a teď si dělá prověrku, které obchody si bude chtít nechat.
Zatím to podle informací deníku vypadá tak, že až třicet obchodů novému majiteli nebude vyhovovat. Oficiálně se vedení německého řetězce nechce před souhlasem antimonopolního úřadu k dalším plánům vyjadřovat.
Tažení firem proti dlužníkům u nás přitvrzuje, informují Hospodářské noviny. Proti loňsku výrazně roste počet exekucí přímo z bankovních účtů. Exekutoři navíc stále častěji berou dlužné peníze i z účtů stavebního spoření.
V takovém případě přicházejí dlužníci kromě peněz a nákladů na exekuci, které jsou minimálně tři a půl tisíce korun, automaticky také o celou státní podporu. Stát se totiž nemůže podílet na splácení pohledávek jednotlivců.