Pokuty pro bohatší řidiče projedná mezirezortní dopravní komise
Pokuty udělované podle příjmů řidiče dnes probere meziresortní dopravní komise, která má v čele s dopravním expertem Stanislavem Humlem, poslancem za Věci veřejné, své první zasedání.
S nápadem pokutovat řidiče podle výše jejich příjmů přišel před časem ministr dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných . Podle něj by bohatší řidič zaplatil za stejný přestupek více, než řidič, který tolik peněz nemá. Premiér Petr Nečas z ODS ale prohlásil, že policii není nic do příjmů řidičů a nedovede si představit, jak by takový systém fungoval.
Se sporným nápadem nesouhlasí ani TOP 09. Naopak sociální demokracie a policie takové opatření vítají.
„Určitě se tím budeme zabývat. Probereme to s odbornou částí naší komise. Já bych spíš chtěl obhajovat princip podle příjmu, ale ne podle kubatury. Finský vzor je úplně úžasný. Rovnost před zákonem by měla být a pokuta by měla štípnout každého stejně,“ uvedl Stanislav Huml.
Dopravní expert Věcí veřejných také prosazuje změnu zákona kvůli zneužívání institutu osoby blízké.
Změna se plánuje i v institutu osoby blízké
„Je to moje priorita. Chci prosadit holandský model, podle kterého musí osoba blízká zůstat v předpisech v tom smyslu, že mě nikdo nesmí nutit, abych udával své nejbližší, ale na druhou stranu majitel auta je zaregistrován a pokud je s vozem spáchána nějaká trestná činnost, musí za to nést odpovědnost. Musí teda například sám zaplatit pokutu a s blízkou osobou si to pak sám vyřídit,“ vysvětlil.
V poslední době se také hodně píše a mluví o tom, že velký počet dopravních nehod může být dán i špatnou výukou v autoškolách. I v získávání řidičských průkazů by Huml rád prosadil změnu.
„Jsem příznivcem toho, aby se řidičský průkaz vydával na dvě etapy. Nejprve na zkoušku. To je věc, kterou bych chtěl dotáhnout do nějakého legislativního konce.“
Naopak zřejmě se nedá očekávat změna v povolené výši hladiny alkoholu v krvi řidičů.
„Jak znám členy komise, tak vím, že je tam absolutní shoda v tom, že nechceme tolerovat alkohol za volantem. Víme, že technické prostředky, které dnes používá policie, mají určitou technickou toleranci. Legislativa by měla ale držet nulovou toleranci a policie si musí uplatnit vlastní metodické pokyny k tomu, aby toleranci přístrojů sama tolerovala a neposílala do správního řízení právní delikty, které potom správní orgán zastavuje,“ řekl Huml.
Podle něj budou mít závěry jeho komise velkou váhu:
„Spoléhám se na to, že nás zaštítí ministři vnitra i dopravy. Váha názorů a stanovisek tak bude vysoká. Podle nich by se mohly připravovat vládní návrhy zákonů.“
Prví výstupy ve sněmovně mohou prý řidiči očekávat někdy v lednu či únoru příštího roku.