Policie může využívat auta zabavená zločincům. V praxi se to ale moc neděje
Policie ročně zabaví desítky aut, která zločinci využívají třeba ke krádežím nebo v nich jinak překračují zákon. Soudy můžou rozhodnout o tom, že vozidla propadnou státu. Některá z nich se pak objevují ve službách policie a přecházejí tak z rukou kriminálníků na druhou stranu barikády.
„Je to Škoda Superb 1.9 TDI, ten silnější - 96 kW,“ říká detektiv z pražské kriminálky, když ukazuje služební Škodu Superb. Jeho osmé oddělení je jedno z mála, které auto zabavené zločincům využívá.
„Má to skrytou vysílačku, máme tady malý tlačítkový vypínač, takže když hovořím, tak není vidět, že držím vysílačku v ruce. Ve vozidle máme i GPS. Nejen, že operačnímu důstojníkovi vysílá moji polohu, ale přijímá i data, takže já jsem schopen pomocí tohoto zařízení, pakliže sem napojím počítač, lustrovat vozidla nebo osoby,“ říká detektiv.
Se zabavenými auty se ale u policie příliš často nesetkáme. Největší problém je v tom, že pokud policie zločincům auto zabaví, musí čekat na výsledek soudu. Ten určí, jestli majetek propadne státu nebo ne.
„V případě, že se jedná o movitý majetek, například o vozidla, tak je možné, aby policie potom následně zažádala o vozidla, která byla zabavena v rámci trestního řízení,“ potvrzuje Pavla Kopecká z policejního prezidia.
Jak je ale známo, soudní líčení v Česku trvá i roky a auta rychle ztrácejí hodnotu. U většiny z nich se tak policii nevyplatí si je nechat. Navíc se o ně po celou dobu soudu musí starat, a to něco stojí.
„Soudy a různá odvolací řízení soudní řízení prodlužují a než nabude právní moc rozsudek, tak to jsou někdy tři až čtyři roky. Takže auto, které policie zajistí, ztratí na hodnotě a platí se ještě i parkovné různým soukromým subjektům,“ říká ředitel osmého oddělení pražské kriminálky Pavel Just.
V zabaveném autě jezdí ředitel policie
Sebrat kriminálníkům auto má ale i výchovný účinek. Jak se asi musí tvářit, když se v něm najednou prohánějí chlapíci v uniformách. O to víc musí skřípat zuby v Brně, kde se v zabaveném autě vozí sám ředitel jihomoravské policie.
„Všichni zločinci většinou znají naše Škody Octavie a Fabie modré barvy, registračních značek 1A5. Pakliže bych vyšetřoval nějaký trestní čin, na místo zájmového prostředí bych přijel Fabií, s nějakou takovou pražskou registrační značkou, tak v tu chvíli veškeré vyšetřování končí. Takže tohle vozidlo nám opravdu ušetřilo spoustu práce,“ libuje si detektiv pražské kriminálky.
České zákony ale umožňují i jiný postup, který se v praxi nepoužívá. Policie by ho přitom přivítala.
„Zajistí se vozidlo nebo nějaký ten výnos, prodá se dražbou, peníze se uloží a v podstatě na těch penězích není ztráta užitku taková, jako té věci. Druhá cesta se mi zdá schůdnější a soudy a policie by ji měly využívat,“ navrhuje Pavel Just.
Kdyby ale byly soudy rychlejší, výkonných aut, jakým je třeba zmiňovaný Superb, by u policie bylo daleko víc. Policisté by pak mohli měřit síly se zločinci spíš, než za volantem Fabií, hodících se spíš pro rodinný nákup.