Policie prověřuje možnou korupci v české pobočce Skansky, na kterou upozornili reportéři ČRo

Loni v březnu reportéři Českého rozhlasu upozornili na možnou korupci v české pobočce stavební firmy Skanska. Policie se teď zabývá podezřením, že firma v minulosti vyvedla ze svého hospodaření nejméně 100 milionů korun. Tyto peníze pak mohly podle auditorů sloužit na úplatky. Společnosti tehdy šéfoval současný ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO. Na případu spolupracoval reportér Janek Kroupa se švédským rozhlasem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstavba dálnice (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Podezřelý je pro policii projekt na výstavbu silnice R7 u Chomutova za 2,2 miliardy korun. V roce 2010 se totiž česká pobočka Skansky bez souhlasu švédské centrály vzdala významné části zakázky. A to ve prospěch firmy Geosan Group.

Přehrát

00:00 / 00:00

Od loňského jara policie prověřuje možnou korupci v české pobočce stavební firmy Skanska. Informace k případu shrnuje Markéta Chaloupská

Následně si ale Geosan najal na práci zpět Skansku, a to za cenu zhruba o 100 milionů nižší. Tehdejší šéf oddělení vnitřního auditu Skansky Anders Blomqvist řekl, že šlo zřejmě o peníze na úplatky.

Reportér: Trváte na tom, co jste vypovídal? Tedy, že se vám pan Ťok přiznal v Grand Hotelu ve Stockholmu, že to byl úplatek?

Blomqvist: Ano, já jen mluvím o tom, co se stalo. Když se ostatní rozhodnou říkat, že to není pravda, je to na nich. Já jen říkám, co se stalo. To je jediné, co mohu dělat. A to samé jsem říkal směrem nahoru k organizaci.

Protikorupční policie teď prověřuje účty firem a také dokumenty, které zabavila při prohlídkách ve firmách. Práci ale policii komplikuje fakt, že kauza je už několik let stará.

Most R7 | Foto: Skanska

„Ve věci stále probíhá prověřování. Více nelze s ohledem na jeho průběh uvádět,“ napsal v emailu bez dalších podrobností dozorující státní zástupce Boris Havel.

Ministr Ťok už byl podat vysvětlení na policii. Více se k tomu vyjádřit nechtěl. V minulosti Ťok několikrát odmítl, že by o korupci věděl:

„Já to naprosto odmítám. Ty peníze na úplatky nešly a nešlo o žádnou podezřelou transakci. To bych chtěl stoprocentně dementovat.“

Podezření se týká projektu na výstavbu silnice R7 u Chomutova za 2,2 miliardy korun. Skanska v konsorciu vyhrála výběrové řízení. Měla podíl 71,5 procenta, po dvou letech jej však bez zjevného důvodu zmenšila – převedla ho na dalšího společníka v konsorciu, firmu Geosan Group. V tomto podílu byla výstavba mostu. Společnost Geosan Group most nikdy nepostavila, ale za daleko méně peněz ho postavila společnost Skanska.

Společnosti Skanska i Geosan Group v minulosti jakoukoliv korupci popřely. Aktuální šetření nechtěl mluvčí společnosti Skanska Marek Pšeničný komentovat:

„S policií maximálně spolupracujeme a v této věci jsme podali vysvětlení. Nepřísluší nám však komentovat kroky vyšetřovatelů, proto se prosím obraťte přímo na Policii ČR.“

Prověření celé věci nicméně chtějí akcionáři Skansky. Například akcionářka Carina Lundberg Markow se nedávno postavila za exšéfa auditu Anderse Blomqvista.

„Pozice šéfa vnitřního auditu je velmi vážená a důležitá. A i potom, co odejdete ze společnosti, musíte být schopen vystoupit s tím, jak se věci skutečně staly. A my nevidíme jiné vysvětlení, než že mluví pravdu,“ uvedla akcionářka.

Celou kauzu prověřuje i švédská prokuratura.

Téměř 16kilometrový úsek rychlostní silnice R7 z Vysočan do Chomutova se otevřel | Foto: Jan Bachorík

Markéta Chaloupská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme