Politici budou létat s ČSA

Armáda se na tom dnes dohodla s ČSA s tím, že smlouva platí od zítřka. Vojsko začalo o spolupráci jednat kvůli častým proruchám letadel vládní letky. ČSA jsou připraveny zabezpečit přepravu ústavních a vládních činitelů buď formou charterových letů, nebo formou kompletního pronájmu svých letadel.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Let nad mraky | Foto: Jan Rosenauer

Co dohoda přesně obsahuje vysvětlil Radiožurnálu Jan Pejšek z tiskového odboru ministerstva obrany: "Tato dohoda má charakter memoranda a deklaruje připravenost ministerstva obrany a ČSA ke spolupráci a vzájemné pomoci při zajištění náhradní letecké přepravy ústavních a vládních činitelů. Ke každému jednotlivému případu by se zpracovala samostatná smlouva."

Dohoda mezi armádou a ČSA se týká pouze přepravy politiků. Hlavním úkolem armádních letadel je však převážení vojáků a vojenského materiálu či pomoc při humanitárních a přírodních katastrofách.

Po sérii poruch při zahraničních cestách politiků vláda rozhodla o rychlejší výměně strojů ve vládní letce. Už první nový letoun má být schopen delších letů. Uvažuje se buď o typu Airbus A-320 nebo Boeing 737.

Potíže strojů vládní letky

Letos v červenci musel letoun s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou nouzově přistát v Mauretánii. Letadlu Tu-154 přestal fungovat jeden ze tří hydraulických systémů. Svobodu zradilo vládní letadlo během posledních osmi měsíců už počtvrté, pokaždé na významné zahraniční cestě. "Země jako Vietnam létá v letadlech značky Boeing, tak už by Česká republika měla létat buď v letadlech značky Boeing nebo Airbus, nikoliv v osvědčených značkách Tupolev. Ty patří k lepší minulosti, ne k dobré budoucnosti," poznamenal Svoboda.

Naposledy na začátku června uvízl šéf české diplomacie v černohorské Podgorici kvůli poruše stroje An-26 z takzvané vládní letky. Koncem dubna dorazil pozdě do Lucemburku na schůzku ministrů zahraničí Evropské unie kvůli závadě stroje Challenger, který měl problém s palivem.

Loni v listopadu se Challenger se Svobodu vracel na ruzyňské letiště, když mu za letu prasklo přední sklo. Ministr cestoval na návštěvu Blízkého východu a Súdánu. Kvůli stejné závadě musel neplánovaně přistát v Mnichově i prezident Václav Klaus během cesty do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II.

Dvakrát měl letos potíže s letadly také ministr obrany Karel Kühnl. V březnu se muselo kvůli technické závadě vrátit letadlo Tu-154, v němž cestoval do Izraele. Závada nebyla vážná a Kühnl pokračoval asi po dvou a půl hodinách v cestě. V polovině června strávil Kühnl neplánovaně noc v afghánském Fajzábádu poté, co tureckému letadlu Herkules prasklo při přistávacím manévru kolo.

Milan Kopp, Martin Hromádka, Ondřej Kubala Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme