Politici budou létat s ČSA
Armáda se na tom dnes dohodla s ČSA s tím, že smlouva platí od zítřka. Vojsko začalo o spolupráci jednat kvůli častým proruchám letadel vládní letky. ČSA jsou připraveny zabezpečit přepravu ústavních a vládních činitelů buď formou charterových letů, nebo formou kompletního pronájmu svých letadel.
Co dohoda přesně obsahuje vysvětlil Radiožurnálu Jan Pejšek z tiskového odboru ministerstva obrany: "Tato dohoda má charakter memoranda a deklaruje připravenost ministerstva obrany a ČSA ke spolupráci a vzájemné pomoci při zajištění náhradní letecké přepravy ústavních a vládních činitelů. Ke každému jednotlivému případu by se zpracovala samostatná smlouva."
Dohoda mezi armádou a ČSA se týká pouze přepravy politiků. Hlavním úkolem armádních letadel je však převážení vojáků a vojenského materiálu či pomoc při humanitárních a přírodních katastrofách.
Po sérii poruch při zahraničních cestách politiků vláda rozhodla o rychlejší výměně strojů ve vládní letce. Už první nový letoun má být schopen delších letů. Uvažuje se buď o typu Airbus A-320 nebo Boeing 737.
Potíže strojů vládní letky
Letos v červenci musel letoun s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou nouzově přistát v Mauretánii. Letadlu Tu-154 přestal fungovat jeden ze tří hydraulických systémů. Svobodu zradilo vládní letadlo během posledních osmi měsíců už počtvrté, pokaždé na významné zahraniční cestě. "Země jako Vietnam létá v letadlech značky Boeing, tak už by Česká republika měla létat buď v letadlech značky Boeing nebo Airbus, nikoliv v osvědčených značkách Tupolev. Ty patří k lepší minulosti, ne k dobré budoucnosti," poznamenal Svoboda.
Naposledy na začátku června uvízl šéf české diplomacie v černohorské Podgorici kvůli poruše stroje An-26 z takzvané vládní letky. Koncem dubna dorazil pozdě do Lucemburku na schůzku ministrů zahraničí Evropské unie kvůli závadě stroje Challenger, který měl problém s palivem.
Loni v listopadu se Challenger se Svobodu vracel na ruzyňské letiště, když mu za letu prasklo přední sklo. Ministr cestoval na návštěvu Blízkého východu a Súdánu. Kvůli stejné závadě musel neplánovaně přistát v Mnichově i prezident Václav Klaus během cesty do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II.
Dvakrát měl letos potíže s letadly také ministr obrany Karel Kühnl. V březnu se muselo kvůli technické závadě vrátit letadlo Tu-154, v němž cestoval do Izraele. Závada nebyla vážná a Kühnl pokračoval asi po dvou a půl hodinách v cestě. V polovině června strávil Kühnl neplánovaně noc v afghánském Fajzábádu poté, co tureckému letadlu Herkules prasklo při přistávacím manévru kolo.