Polští podnikatelé registrují drahá firemní auta v Česku, ušetří až statisíce
Luxusní auta s českými značkami se podle polských novinářů stále častěji objevují v tamních obcích a městech. Za volantem ale nesedí Češi, nýbrž Poláci. Pro tamní podnikatele je totiž mnohem levnější nechat registrovat auto v Česku. Ušetří v přepočtu až stovky tisíc korun.
Podmínkou je, aby drahé auto bylo napsané na českou firmu. Tu si přitom mohou polští podnikatelé založit levněji a za mnohem kratší dobu než v Polsku. Levnější a rychlejší je i evidenční kontrola auta. Čeští úředníci auto zaregistrují na počkání.
„My už nic dál nezkoumáme, jen vydáme doklady, registrační značky, vybereme poplatek a tím to vlastně pro nás končí,“ popisuje referentka evidence vozidel českotěšínské radnice Iveta Mikušová.
Polští podnikatelé stále častěji využívají auta s českou registrační značkou. Ušetří až statisíce korun. Jak to funguje, zjišťoval ve slezském příhraničí Michal Polášek
Hlavní důvod, proč Poláci registrují auta v České reoublice, jsou daně. V Polsku totiž jako v jediné zemi v Evropské unii platí speciální daň na vozidla s objemem motoru nad dva litry.
„Zákazník musí v Polsku zaplatit spotřební daň ve výši 19 procent navíc,“ vysvětluje Anita Swoboda, která v polské části Slezska řídila sekci pojištění aut v jedné z pojišťoven.
V Polsku navíc daňové úřady striktně hlídají, zda se auto používá jen pro firemní nebo také pro soukromé účely. U většiny aut si tak mohou jejich majitelé při nákupu nebo servisu odečíst jen polovinu zaplacené daně z přidané hodnoty.
„Jestli zadeklaruje 100 procent odpočtu DPH, tak musí psát knihu jízd velmi podrobně. A je šance, že bude hodně kontrolovaný přes finanční úřady,“ dodává Anita Swoboda.
České zákony sice také vyžadují, aby firmy doložily, jak řidič s autem jezdí, knihu jízd ale často podnikatelé sepisují až dodatečně. A kontroly probíhají jen v případě velkých nesrovnalostí.
„Naprosto nejjednodušší je předložit evidenci jízd, evidenci provozu vozidla, která je prokazatelná, váže na tachometr, na najeté kilometry a tak dále,“ říká Petra Homolová z Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj.
„Správce daně může mít pochybnost o správnosti vykázaných údajů v daňovém přiznání v jakémkoliv okamžiku,“ dodává.
U dvoumilionového auta můžou Poláci ušetřit až půl milionu korun. Kolik jich takto ve své rodné zemi jezdí s českými značkami, lze podle úřadů jen odhadovat. Odbory dopravy ani finanční úřady totiž nesledují, kde se auta pohybují.