Pořadatelé předváděcích akcí mají nový trik, nutí seniory podepsat dvě smlouvy
Pořadatelé ostře kritizovaných předváděcích akcí mají nový trik. Má seniorům zkomplikovat možnost odstoupit od smlouvy. Upozornil na to spotřebitelský časopis DTest.
Trik pořadatelů předváděcích akcí spočívá v tom, že seniory nutí, aby kromě hlavní kupní smlouvy podepsali i zprostředkovatelskou smlouvu s jiným subjektem. Na to je ale nikdo neupozorní.
„Prodejci spoléhají na to, že si lidé další smlouvy nevšimnou a proto od ní neodstoupí a tím se připraví o peníze. Pokud přeci jen odstoupí, tak jim peníze nevrátí,“ popisuje vedoucí právní poradny DTestu Lukáš Zelený.
Prodejní akce se i po velké kampani, související s filmovým dokumentem Šmejdi, stále pořádají, trochu se ale mění. Stále méně jsou posílány klasické pozvánky. Senioři jsou častěji zváni telefonicky nebo odchytáváni přímo na ulici.
Pořadatelé je teď také stále častěji vozí do zahraničí, mimo země EU. Vyhnou se tak kontrolám a vzrůstajícímu odporu české veřejnosti vůči těmto akcím. Oblíbenou destinací je v současné době Turecko.
„Naši senioři jsou tam například zavřeni do továrny, kde jim jsou vnucovány koberce. Všichni si umíme představit, jaký tlak dokážou tito obchodníci vyvinout a jak se musí cítit senior několik tisíc kilometrů od domova mezi lidmi, kteří mluví cizím jazykem a nutí je k uzavření smlouvy,“ říká Lukáš Zelený.
Česká obchodní inspekce udělila od ledna do května organizátorům předváděcích akcí pokuty za 10,3 milionu korun. Objem sankcí i jejich počet roste, loni to bylo za stejné období 1,9 milionu korun.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v květnu slíbilo, že proti praktikám, které prodejci používají na předváděcích akcích, zakročí. Sepsalo zákon, který má pořadatelům předváděcí akcí zabránit, aby mohli zejména starší lidi snadno oklamat. Kvůli změně na politické scéně ale hrozí, že sněmovna nestihne nová pravidla schválit.